Drie Nederlandse gemeenten zijn gestart met een proefproject met de door Decos ontwikkelde burgerparticipatie-oplossing Fixi. Burgers kunnen met behulp van deze app melding maken van schade of gebreken aan de openbare ruimte. Het betreft de gemeenten Stichtse Vecht, Goeree-Overflakkee en Hollands Kroon. Zij richten zich allereerst op het testen van de verschillende koppelingen van het systeem.
De testgebruikers van Fixi zijn de ambtenaren zelf. Naar verwachting gaat de app aan het einde van het tweede kwartaal live. De app zal dan beschikbaar zijn als Android-app, iOS-app en als webapp op de website van gemeenten.
De app Fixi draait in de cloud van Decos. Een gebruiker kan een melding maken in Fixi door een beschrijving van een object, bijvoorbeeld een omgevallen boom of een openliggend putdeksel, met een foto te maken en een bericht te sturen naar de Decos-cloud. Op basis van de locatiegegevens van de melding wordt gekeken welke gemeente voor de schade verantwoordelijk is en wordt er een ‘zaak’ aangemaakt in het zaaksysteem van de bewuste gemeente. Deze kan de zaak in behandeling nemen en vanuit het eigen zaaksysteem via de Decos cloud een bericht sturen naar een uitvoerende instantie.
Die uitvoerende instantie heeft zelf ook weer de beschikking over een app waarin de zaak zichtbaar is en waarin verdere details staan. Wanneer de uitvoeringsinstantie de zaak naar behoren heeft afgehandeld, kan zij ook weer door middel van een foto de gemeente op de hoogte stellen. Het hele proces, van melding tot afhandeling, is zodoende volledig gedigitaliseerd.
Voordelen
Volgens Decos is een voordeel van Fixi dat de uitvoeringsinstantie niet per definitie een overheidsorganisatie hoeft te zijn. Een externe partij, zoals een ruimingsorganisatie, kan eveneens met behulp van Fixi in verbinding staan met de Decos cloud en krijgt via een app alle informatie die zij nodig heeft om de zaak op te lossen, zonder dat er direct toegang is tot het netwerk van de gemeente. Fixi maakt bovendien de keten transparant voor burgers. De burger kan via Fixi alle veranderingen in de status van de zaak bijhouden en direct zien wanneer deze is afgehandeld.
‘Voor veel mensen is het nu vaak niet direct duidelijk hoe ze van bepaalde problemen in de publieke ruimte melding kunnen maken’, zegt Leo Filius, specialist documentair informatiemanagement van de gemeente Goeree-Overflakkee. ‘Met behulp van Fixi kunnen ze nu snel een melding maken en bovendien volgen hoe een zaak ervoor staat. Het verlaagt de drempel voor burgers om actief deel te nemen aan het verbeteren van hun buurt.’
Een ander voordeel in Fixi is de ontdubbeling van zaken. Regelmatig geven mensen dezelfde schade in de openbare ruimte door. Daardoor verschijnen er in een systeem meerdere meldingen van dezelfde zaak. Doordat Fixi gebruikmaakt van locatiegegevens kan de app zien dat een melding op dezelfde plek vaker voorkomt. Een gebruiker krijgt dan een bericht dat de zaak reeds in behandeling is.
Volgens mij bestaat er al zo’n app, “betere buurt” of zoiets dergelijks.
Hebben bij de gemeente Roosendaal al een jaar een koppeling tussen de app BuitenBeter en ons zaaksysteem Zaaksysteem.nl waarin soortgelijke functionaliteit is opgenomen zoals in het artikel genoemd. Werkt perfect. Meldingen komen digitaal binnen en worden ook digitaal afgehandeld, zelfs door buitendienst medewerkers met behulp van een ipad.
@Cpt : klopt : http://www.verbeterdebuurt.nl/
Die applicatie (web/app) werkt al jaren uitstekend, al (b)lijken de verantwoordelijk ambtenaren wél de uitersten op te zoeken. Nl. zaken die tot aansprakelijkheid kunnen leiden (bijv. gaten in de weg) en zaken die weinig nut hebben maar wél populair zijn (wéér een app). Gemiddelde zaken (bijv. hinderlijk parkeren) blijven vaak liggen, kost nét wat teveel inspanning en levert de gemeente nét wat te weinig op.
http://www.verbeterdebuurt geeft helaas geen mogelijkheid om aan te geven dat de gemeente niets met meldingen doet.
Ik ben een groot voorstander van het inzetten van ICT/IT daar waar dat nut en winst brengt. In dit geval ook, even los van het gegeven dat het elders al of niet al zou bestaan.
Waar ik minder van ben gecharmeerd is dat de betreffende app in de cloud van de producent/leverancier zou moeten draaien. Immers, data beschouw ik als iets persoonlijks, en dat betekend dat gemeenten in dit geval sterk moeten overwegen dergelijke app gewoon in eigen beheer te houden.
Er bestaat al geruime tijd, meerdere jaren, de app “Buiten beter”. Deze app maakt gebruik van je gps in je telefoon om je locatie te bepalen en zorgt dat je melding bij de goeie gemeente komt.
Ik heb hier binnen mijn woongemeente (gemeente Utrecht) zeer goede ervaringen mee.
Bij veel gemeenten bestaat al geruime tijd de mogelijkheid om via de website (het digitaal loket) melding te maken van gebreken in de openbare ruimte. Ook de afhandeling van de melding in een zaaksysteem is niet nieuw. Ik vraag mij overigens af wat de toegevoegde waarde is van een app voor het doen van de melding. In Amersfoort ontvangen we jaarlijks 10.000 meldingen. Op een inwoneraantal van 150.000 betekent dit dat elke inwoner gemiddeld eens in de 15 jaar iets meldt; niet echt iets om een app voor te installeren lijkt me..
Maar… als er al zo’n buiten beter app is, waarom moet er dan weer zoveel geld worden besteed aan het beproeven van weer een app die eigenlijk weer hetzelfde doet?
Dat lijkt me eerlijkgezegd weggegooid geld, ik begrijp de heren/dames van Decos wel; die willen gewoon hun investering terugverdienen, maar het uitgangspunt van Decos in dezen was volgens mij gewoon fout. De app bestaat al, de business case kan niet sluitend worden gemaakt, laten we onze energie en geld besteden aan iets anders.
Maar dat zal wel aan mij liggen.