Hoe kan met behulp van ict het onderwijs beter afgestemd worden op de individuele leerling? Moet programmeren onderdeel worden van het onderwijsprogramma voor basisscholen? En wordt informatica een verplicht vak in het voortgezet onderwijs? Dat is een greep uit de onderwerpen die de revue passeerden tijdens een bijeenkomst in Eindhoven waar staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs discussieerde met ongeveer tachtig jonge ict'ers.
Tijdens de zogenoemde YIP-challenge, een evenement van de Young IT Professionals van brancheorganisatie Nederland ICT, nam de staatssecretaris een uur de tijd om van gedachte te wisselen over de toekomst van onderwijs en ict. De deelnemers gaan later vandaag een aantal concrete plannen uitwerken voor verbetering van het onderwijs via ict en bieden die later aan Dekker aan.
Dekker: ‘Door de inzet van ict kan onderwijs beter afgestemd worden op de individuele leerling. Anders dan een boek, kan software zich bijvoorbeeld aanpassen op het tempo of de moeilijkheidsgraad van de lesstof.’
De staatssecretaris zei na afloop tegen Computable dat er ook wordt gekeken of informatica een verplicht vak moet worden op de middelbare school. ‘Er zijn nu scholen waar Latijn en Grieks verplicht zijn, terwijl er op dit moment geen enkele school is waar de belangrijkste talen voor de toekomst, namelijk programmeertalen, verplichte vakken zijn. De vraag is natuurlijk hoe je zo’n vak inricht en het up-to-date houdt. Ik kijk uit naar de adviezen van de jonge talentvolle ict’ers.’
iPad
Yip-Voorzitter Krista Vaessen: ‘Dekker begrijpt goed dat digitale geletterdheid meer is dan het bedienen van apparaten. Veel jongeren kunnen prima met een iPad overweg. Maar het is ook belangrijk dat ze weten hoe het apparaat werkt.’
Vaessen is een voorstander van programmeren op de basisschool. ‘Kinderen leren niet alleen hoe ze software bouwen, maar ook logisch redeneren en probleemoplossend werken. Welke vorm die lessen precies zouden kunnen krijgen, daar gaan we vanmiddag mee aan de slag.’
Programmeren
Dekker: ‘Nu is programmeren en digitale geletterdheid (snappen hoe ict werkt en toegepast kan worden – red.) geen onderdeel van de vaste kerndoelen. Maar misschien komt dat straks in het rijtje met taal, rekenen, geschiedenis en burgerschap te staan. In Estland is programmeren onlangs bijvoorbeeld opgenomen in het curriculum voor basisonderwijs.
Het bezoek van Dekker sluit aan op Onderwijs 2032, een studie naar de vaardigheden waarover leerlingen die nu naar de basisschool gaan in 2032 moeten beschikken. Eind 2015 worden de adviezen van die commissie voorgedragen aan het Ministerie.
Dan moeten ze niet al die docenten ontslaan omdat het aantal leerlingen terug loopt en uitkijken dat er op een school niet gediscrimineerd gaat worden op etnisch afkomst om alleen docenten voor de klas te krijgen met dezelfde etnische achtergrond, maar de docenten om of bijscholen met de juiste vaardigheden
Ik deel met Krista Vaesen dat de basis kennis veelal ontbreekt.
Voor mij hoeft programmeren echter geen basisvak te worden.
Dit om de zelfde reden waarom autotechniek, broodbakken, kernfysika en anatomie ook niet op het basis onderwijs thuis horen.
Het zijn specialisaties voor een vervolgopleiding en ik zie het niet zitten nog meer scholieren te laten stranden op een vak waar ze totaal geen affiniteit mee hebben.
Dat er flink wat mis is met het ict onderwijs moge duidelijk zijn.
Dat heeft ook zo zijn redenen. Er zijn gelukkig ook uitzonderingen.
Kinderen leren programmeren op de basisschool?
Laten we ze eerst eens behoorlijk leren rekenen, lezen en schrijven.
Zodat als ze naar het voortgezet onderwijs gaan niet eerst tot het gewenste niveau te hoeven worden bijgespijkerd.
Laat onze regering ook eens fatsoenlijk investeren in onderwijs, zodat Nederland ook echt kenniseconomie kan worden.
En als we aan deze voorwaarden hebben voldaan kunnen we altijd nog kijken of er op de basisschool tijd gevonden kan worden om kinderen te leren programmeren.
api, noot, erp, mies, scrum ?
Een YiP meeting klinkt als een gesubsidieerde doelgroep die net als al het geld dat in initiatieven om vrouwen voor ICT te intereseren geen enkel rendement heeft gegeven. En voordat ik nu als sexistisch wordt gelabeld wijs ik even op de latente interesses die vaak al op jonge leeftijd aanwezig zijn. Sommigen hebben nu eenmaal gevoel voor taal en anderen voor wiskunde om even af te rekenen met het idee dat iedereen een ICT automonteur moet worden. Alles draait dus om affiniteit, lang leve het gemak van een iPad als je een paar ‘Waarom’ klonen hebt;-)
Nogal wrang als een regering die de mond vol heeft van marktwerking als instrument van de IT industrie gebruikt wordt om meer zieltjes te werven onder basisscholiers.
Zoals Pascal stelt. Het is nou eenmaal een vak en als er een tekort is zul je dat door de markt zelf op moeten laten lossen. De overheid kan daar hoogstens een begeleidende rol in hebben maar zeker geen sturende.
Wat mij betreft komt in het onderwijs, en zeker in het basis en middelbaar onderwijs, de nadruk te liggen op het ontwikkelen van talenten en creativiteit, op het zorgen dat kinderen nieuwsgierig blijven, op basisvaardigheden voor taal, rekenen en schrijven en op het (verantwoord) leren gebruiken van techniek.
Wie vanuit die ontwikkeling en nieuwsgierigheid uiteindelijk geïnteresseerd is in en aanleg heeft voor programmeren, is er ten eerste bij gebaat dat daar aanbod voor is en zal hier ten tweede meer plezier aan beleven en betere prestaties leveren. En dat geldt op elk (kennis) gebied.
We zijn al lang genoeg bezig geweest met deprimerend, geestdodend kloon-onderwijs