70 procent van de bedrijven werft interimpersoneel via hun eigen netwerk of via online vacaturebanken. Het traditionele interimbureau wordt hierbij buiten spel gezet. Ruim de helft van de respondenten zegt geen toegevoegde waarde te zien in de bemiddeling van een bureau bij het werven van interimpersoneel. Dit blijkt uit onderzoek van InInterim.nl, platform waar opdrachtgevers en interim personeel met elkaar in contact komen.
Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar alternatieve wervingsvormen voor het vinden van tijdelijk personeel. De bemiddelende rol van traditionele interimbureaus wordt steeds kleiner. Dat stelt InInterim.nl aan de hand van onderzoek van Motivation en VNU Media.
Volgens Charley Beerman is de waardering van de toegevoegde waarde van interimbureaus de laatste jaren enorm veranderd. "Eerder stond de toegevoegde waarde van het werving- en selectiebureau niet ter discussie. Met de toenemende populariteit van het aannemen van interimpersoneel letten bedrijven echter meer op de kosten. Daarnaast zijn er met het volwassen worden van internet ook steeds meer mogelijkheden voor bedrijven om zelf op zoek te gaan naar interimpersoneel. Hierdoor vragen ze zich nadrukkelijker af wat ze daadwerkelijk terugkrijgen bij het inschakelen van een bemiddelaar die vaak 25 tot 30 procent als opslag op het uurtarief hanteert. Dat staat niet altijd in verhouding tot de toegevoegde waarde die de bemiddelaars leveren. Opdrachtgevers komen liever direct in contact met geschikt personeel, bijvoorbeeld via Linkedin, en vacature- en bemiddelingsites.
Populariteit
Ook bij de interimmers zelf boet het selectiebureau aan populariteit in. Uit onderzoek van Universiteit Nyenrode blijkt dat slechts 47 procent van de interim managers positief is over de rol van een bureau tijdens het selectieproces. Uit het onderzoek blijkt verder dat 66 procent van de interimmanagers van mening is dat het interimbureau zich alleen met de start van de opdracht bemoeit en verder nauwelijks van zich laat horen.
Het onderzoek van Motivaction en VNU Media, onder 334 bedrijven, stelt vast dat bij zeven op de tien bedrijven interimpersoneel werkzaam is. Driekwart huurt een ‘interimmer’ voor een tijdelijke functie of project. Daarnaast wordt interimpersoneel ingehuurd voor specialistische kennis. In driekwart van de gevallen is de afdelingsmanager betrokken bij het wervingsproces, in 70 procent van de gevallen neemt een medewerker van de afdeling Personeel en Organisatie (P&O) de eindbeslissing. Bedrijven zijn over het algemeen positief over de komst van interimmers. Ruim 40 procent ziet interim werken als een nieuwe manier van werken. Volgens InInterim.nl trekt de vorm van een tijdelijk dienstverband ook steeds meer de aandacht van starters op de arbeidsmarkt en niet langer alleen personeel met ruime werkervaring. Directieleden geven aan dat interimmers de cultuur van een bedrijf positief kunnen beïnvloeden.
Ininterim.nl houdt 26 februari om 16.00 uur een gratis webseminar ‘Inzicht in Interim’ over dit onderwerp. Hierbij worden alle resultaten van het onderzoek gepresenteerd.