Als er een ramp plaatsvindt, is er een grote groep mensen die zich zorgen maakt over hun naasten die in de buurt zijn of kunnen zijn. Op ikbenveilig.nl kunnen mensen die op of rond de ramplocatie zijn, zich veilig melden om zo de onzekerheid bij familie en vrienden weg te nemen. Het Nederlandse Rode Kruis kan bij elk groot incident en bij elke ramp waar Nederlanders bij betrokken zijn, direct op het platform van ikbenveilig.nl een specifieke website over die ramp lanceren.
Het Nederlandse Rode Kruis heeft een nieuwe website gelanceerd, www.ikbenveilig.nl, waarop mensen die bij een ramp betrokken zijn, direct kunnen aangeven dat ze veilig zijn. Bij elke ramp kan het Nederlandse Rode Kruis binnen enkele minuten een specifieke site voor dat incident online brengen. Microsoft-dienstverlener Winvision heeft deze nieuwe website samen met het Nederlandse Rode Kruis gerealiseerd.
Snel opschalen
‘In Australië en de Verenigde Staten zijn vergelijkbare websites online’, zegt Maarten van der Veen, initiatiefnemer bij het Nederlandse Rode Kruis. ‘Bij de ontwikkeling van ikbenveilig.nl was het voor ons belangrijk dat we bij elk incident heel snel en op elk tijdstip van de dag een vindbare, herkenbare en functionele website online kunnen hebben. Denk aan inzet bij incidenten als de vuurwerkramp in Enschede of het noodweer tijdens Pukkelpop in 2011. Bovendien moest de omgeving makkelijk en snel opgeschaald kunnen worden om bij een grote ramp veel bezoekers aan te kunnen.’
Winvison heeft het platform gerealiseerd op het Windows Azure-cloudplatform. Er is een basiswebsite ontwikkeld met content in twee talen. Op het moment dat er een incident plaatsvindt, kan het Nederlandse Rode Kruis zelfstandig een kopie van de site in de lucht brengen met de naam van de ramp en deze vullen met de bestaande content en specifieke nieuwe content. Dat kan op elk moment binnen een kwartier.
Geen tussenkomst nodig
‘De functionaliteit is steeds dat mensen die betrokken zijn bij de noodsituatie een bericht kunnen plaatsen op de website en dat betrokkenen op de site kunnen zoeken of hun naaste een bericht heeft gepost’, zegt Marcel Lucker, verkoop- en marketingdirecteur bij van Winvision. ‘Het bijzondere van dit project is dat we het Nederlandse Rode Kruis in staat hebben gesteld om zelf rechtstreeks op het Azure-platform een nieuwe site op te zetten en online te brengen. Het platform is zo ingericht dat er geen tussenkomst nodig is: het Nederlandse Rode Kruis zit zelf aan de knoppen.’
Gezien de privacy-discussie die met Prism nog extra aandacht heeft gekregen, vraag ik me af of de consequenties voor onze privacy goed overdacht zijn.