De Britse mediagroep Aegis heeft het Nederlandse Netsociety overgenomen, een specialist in digitale marketing. Het bedrijf, met kantoren in Amsterdam en Brussel, is actief in de Benelux en richt zich ook op het automatiseren van online marketingprocessen. Netsociety, waar een man of tachtig werken, wordt samengevoegd met het Aegis-onderdeel iProspect. De nieuwe organisatie telt zo'n 120 specialisten.
De merknaam Netsociety blijft vooralsnog bestaan, op termijn zal er onder één iProspect-label geopereerd gaan worden. Overigens staat de Britse moedermaatschappij Aegis ook op het punt overgenomen te worden. Het Japanse concern Dentsu heeft een paar maanden geleden een bod van 3,2 miljard pond (bijna vier miljard euro) uitgebracht op de aandelen van het beursgenoteerde Aegis. Naar verwachting zal deze overname in februari 2013 worden afgerond.
Beweging
Netsociety startte in 2007 als zoekmachine-marketingbureau. Deze dienst werd uitgebreid met business intelligence, een eigen technologieteam en andere marketingexpertise. Tot de klantenkring van het bedrijf behoren grote namen als Thomas Cook, ING, ABN Amro en KLM.
Aegis was al actief of de Nederlandse markt, onder andere via het onderdeel iProspect Nederland. Deze leverancier van online marketingoplossingen heeft vestigingen in Amsterdam en Nijmegen.
De markt voor online marketing en adverteren is volop in beweging. Eind september werd bijvoorbeeld bekend dat het Franse communicatieconcern Publicis websitebouwer en digitale marketeer Lost Boys International uit Amsterdam wil overnemen.