Accenture gaat de prestaties van KPN Interactieve TV (iTV) verbeteren en deze diensten beschikbaar maken voor verschillende apparaten, zoals tv, tablet en smartphone. Deze diensten zijn gebaseerd op de Accenture Video Solution. Financiële details van de overeenkomst zijn niet bekend gemaakt. KPN wil met zijn verbeterde iTV- en iTV-online diensten de strijd aangaan met de kabelbedrijven. De nieuwe geïntegreerde software-oplossing is een uitbreiding op de bestaande iTV en iTV online diensten die KPN op de Nederlandse markt aanbiedt.
‘We bieden KPN een compleet aanbod innovatieve digitale diensten, waarmee klanten op verschillende apparaten tv kunnen kijken’, zegt Marco Vernocchi, managing director Accenture Media & Entertainment. ‘De Accenture Video Solution die KPN inzet, is een open platform voor videosoftware en services.’
Op basis van de videosoftware en services van Accenture biedt KPN klanten multiscreen video-ervaring, remote recording en ‘catch up’-tv voor on demand video. Daarnaast zorgt adaptive streaming voor consistente beeldkwaliteit. Om de gebruikerservaring van KPN-abonnees verder te verbeteren, gaat Accenture ook nieuwe innovatieve opties en diensten ontwikkelen.
Onderscheiden van kabelbedrijven
De iTV Online Services van KPN gebruiken het KPN Content Delivery Network voor content streaming. Dit netwerk is bedoeld voor zowel consumenten als zakelijke diensten voor interactieve tv. KPN moet zich in een sterk concurrerende tv-markt onderscheiden van met name de kabelbedrijven.
De videosoftware is ontwikkeld in het Accenture Innovation Center for Broadband in Rome. De ict-dienstverlener hielp eerder het Italiaanse omroepbedrijf Mediaset zijn met interactieve tv door daar zijn Accenture Video Solution te installeren.
KPN kan beter eerst eens zorgen dat de beeldkwaliteit van TV, vooral via FttH, fatsoenlijk wordt. HD-beeldkwaliteit blijft nu duidelijk achter bij die van de kabelbedrijven, zelfs op het “superieure en toekomstvaste” glasvezelnetwerk. Wat nog erger is: waar de kabelbedrijven gewoon Dolby Digital bij de HD-zenders (zelfs bij Ned. 1 2 en 3 of bij een film op de commercielen) doorgeven, geeft KPN overal alleen maar stereo door! Ze slopen dus gewoon informatie uit de streams en comprimeren deze sterk om te beknibbelen op bandbreedte, terwijl ze bij glasvezel wel adverteren “dat de settopbox ook aan je SURROUND installatie gekoppeld kan worden”.
Dat bij ITV over ADSL de bandbreedte erg beperkt kan zijn is nog te begrijpen. Maar koppel DSL en FttH dan los en geef op FttH de IPTV streams gewoon onbewerkt en onbeperkt door uit Hilversum of de sateliet…..
KPN zou met het aanbod er ook voor kunnen zorgen dat ze echt concurend zijn door hun prijs gewoon te verlagen. Ze zijn nu gewoon duurder dan anderen die onder meer een betere beeldkwaliteit leveren.
Ik heb sinds een maand glasvezel van kpn en idd vanaf het eerste moment vond ik het beeld minder dan ziggo wat ik eerst had. Nu weet ik waarom.
Het geluid golft ook nog eens, het best te horen bij reclame en het geluid gaat ook niet altijd synchroon. Trage reactie tussen kanalen, een experia box waarvan de wifi matig is (wat ben ik blij dat die box niet in de meterkast is geplaatst).
De afstandsbediening is niet te programmeren (wat moet je met analoge zenders op 1 tm 10)..
Dit alles maakt dat ik asap weer terugga naar ziggo. In ieder geval met de tv.
Waarom niet gewoon die Verimatrix-codering van het basispakket halen en de streams onbewerkt van Hilversum en satelliet en doorgeven? Bied een m3u bestand met multicast adressen op de KPN site. De meeste simpele en kostenefficiente oplossing wat de consument de meeste vrijheid geeft. Nu wordt het dus uitbesteed aan een bedrijf die er weer commerciële schil overheen legt. Het is 2012. Niemand zit nog te wachten op zo’n logge restrictieve oplossing!
Ik ben benieuwd hoe KPN dochter Glashart Media hierin past. In tegenstelling tot de opmerkingen over de beeldkwaliteit van KPN over FttH, heb ik geen klachten over de beeldkwaliteit van het TV signaal via Glashart Media via aanbieder Concepts.
Een verbetering door Accenture mag toegepast worden in de firmware updates voor de TV ontvangers die KPN, XS4All en Trined gebruikt. Recentelijk is er een firmware update geweest zonder een seintje vooraf naar de abonnees. Een changelog ontbrak eveneens.
Zou het een leuk experiment zijn als het Nederlandse publiek meedenkt over mogelijke verbeteringen van het televisieplatform? Ben op de wikiversiteit een initiatief gestart met de naam televisie-wensenlijst. Zie http://beta.wikiversity.org/wiki/Televisie:_wensenlijst.
ik ben sinds juni-212 bezig om I-tv te krijgen, kan gewoon als u internet heeft zegt helpdesk, heb intussen al 3 experia-boxen in huis want volgens KPN heb ik GEEN internet (ik heb wel internet al 7 jaar) dan blijkt dat ik het verkeerde abonnment heb, (internetbellenplus), maar ik gevraagd om uitbreiding met I-tv, intussen zijn al 2 monteurs hier geweest om aansluiting van I-tv, helaas steeds fout-12, er zit een aderpaar in centrale fout, en het verwisselen van die aders staat niet op zijn lijst dus doe ik niets zegt hij tegen de eigen KPN-monteur
helpdesk, storingsdiensten, verwijzen naar elkaar want nu blijkt dat administratief het uitsturen van een monteur als een oplevering wordt aangemerkt automatisch waardoor het nu een probleem is van storing, en die zegt dat alles werkt, behalve dat ik mogelijk geen beeld heb, maar dat ligt aan de centrale en niet aan KPN-I-tv, dus moet u bij de orderafdeling, orderafhandeling gaan klagen, automatisch wordt een klacht na 5 dagen behandeld, met als oplossing we zoeken het uit, intussen is het 3 jan-2013 en ik heb nog steeds GEEN I-tv, wel 3 experia-boxen, ben 3 keer administratief van abonnment overgegaan (heeft KPN gedaan) intussen al 3 rekeningen over dezelfde periode ontvangen met andere bedragen en andere abonnementen, maar er is niets operationeel en steeds zullen we het uitzoeken en komen er met 3 dagen op terug.
De enige oplossing voor KPN en suggestie voor Accenture,
een mentaliteiskwestie, KPN mensen WILLEN NIET MEEWERKEN aan een goed product en staan ONVOLDOENDE POSITIEF achter de organisatie om er SAMEN iets goeds van te maken, het escaleren van een complex probleem naar een CASE_MANAGER daar heeft men nog nooit van gehoord, er is NIEMAND die de draad opneemt en op zich neemt om het probleem op te lossen, momenteel ben ik in gesprek met TROS-RADAR, KASSA, en KAN-NIET-WAAR-ZIJN om daar een leuk item van te maken,
HELP, wie gaat dit oplossen, KPN of ACCENTURE