Winkeliers en webwinkeliers willen dat de Nederlandse bancaire sector meer doet om het aantal storingen met online betaaldienst iDeal te voorkomen. Ze vinden dat De Nederlandsche Bank strenger moet toezien op de beschikbaarheid van de dienst en willen dat de sector maatregelen neemt om te zorgen dat de dienst binnen twee jaar storingsvrij is. Belangenverenigingen Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland hebben dat aangekaart in Den Haag.
In Den Haagwordt deze week in de Tweede Kamer gedebatteerd over een storings- en beschikbaarheidsnorm voor betalingsverkeer. Volgens de belangenverenigingen Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland voldoet de huidige normering van iDeal niet meer en moeten technische afspraken voor de koppeling van de betaaldienst en internetbankieren van banken worden aangescherpt. De brancheorganisaties stellen dat hun leden steeds afhankelijker zijn van een goed functionerend elektronisch betalingsverkeer en winkeliers omzet mislopen door de storingen.
In aanloop naar het overleg in de Tweede Kamer pleiten Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland voor een storingsnorm die de komende jaren steeds strenger wordt. De Nederlandsche Bank moet er volgens de belangenverenigingen op toe zien dat de sector maatregelen neemt om binnen twee jaar volledige beschikbaarheid te kunnen realiseren. Dit is volgens de organisaties een haalbare ambitie als de banken beter samenwerken en van elkaars fouten leren.
De brancheorganisatie Detailhandel Nederland schrijft in een persbericht. ‘De huidige norm is te laag en dit motiveert de bancaire sector onvoldoende te investeren en storingen te voorkomen (…). Regelmatig vindt er een grote of kleine storing met iDeal plaats. Als je al deze storingen bij elkaar optelt ondervinden Nederlanders gemiddeld anderhalve dag per jaar hinder bij het gebruik van iDeal. Hiermee ligt de beschikbaarheid van iDeal veel lager dan andere nutsvoorzieningen. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse elektriciteitsvoorziening, daar ligt de beschikbaarheid veel hoger. Een gemiddeld huishouden zit per jaar in het totaal 27 minuten zonder stroom.
Technische afspraken
iDeal is geen centraal elektronisch betaalsysteem, maar een verzameling technische afspraken tussen banken en transactieverwerkers. De dienst is op grond van technische afspraken geïntegreerd in de omgeving voor internetbankieren van banken. Bij storingen wordt vaak gewezen naar de dienst, maar de problemen ontstaan dus door fouten in de koppeling met de systemen van internetbankieren van banken.
iDeal is met 190 miljoen aankopen per jaar één van de meestgebruikte online betaalmiddelen op de Nederlandse markt. Storingen met iDeal hebben volgens de afnemers grote maatschappelijke gevolgen. Paul Alfing van Thuiswinkel.org: ‘Beschikbaarheid van iDeal is cruciaal voor consumenten en de hele retailsector. Storingen schaden het vertrouwen in het Nederlandse betalingsverkeer. iDeal moet goed functioneren en het online winkelen non-stop faciliteren. Het marktaandeel van iDeal in Nederland en de invloed op online winkelen is te groot om storingen te accepteren.’
iDeal is sinds 2005 beschikbaar. Webwinkeliers klaagden in 2006 dat ze de betaaldienst te duur vonden.
“onvoldoende te investeren en storingen te voorkomen”.
Tja ik denk dat iedereen wel weet waar het investeringsgeld naar toegaat in de bancaire sector.