Het gebruik van cloud-diensten neemt exponentieel toe. Om de status van het gebruik van cloud in Nederland te onderzoeken voerde het internationale advocatenkantoor Arthur's Legal een onderzoek onder tweehonderd Nederlandse, zakelijk gebruikers van cloud-diensten uit. Hieruit blijkt dat er ondanks veel negatieve berichtgeving een groeiend vertrouwen in cloud-diensten is.
Het onderzoek beslaat drie onderdelen; de besluitvorming, het kiezen en contracteren en het beheer. De respondenten, die allen managementposities bekleden bij middelgrote en grote bedrijven in de dienstverlenende sector, industrie of bij de overheid, hebben over het algemeen een groeiend vertrouwen in cloud-diensten. 66 procent van de respondenten zegt dat het vertrouwen in cloud-diensten moet groeien en ziet het steeds verder verbeteren. Slechts 2 procent heeft weinig vertrouwen in cloud-gerelateerde dienstverlening, omdat ze er slechte ervaringen mee hebben.
Extra aandacht
Opvallend is het dat 85 procent van de ondervraagden aangeeft andere overwegingen te maken bij de selectie van een cloud-provider dan bij het selecteren van een traditionele internet service provider. Het grootste deel van hen verricht meer onderzoek om de continuïteit van de cloud-dienst en de leverancier vast te kunnen stellen. Ook wordt vaak extra aandacht besteed aan beveiliging en betrouwbaarheid van de leverancier. Slechts 15 procent ziet geen wezenlijke verschillen tussen 'gewone' it-diensten en cloud-diensten.
Kijkend naar het business-model van cloud-diensten, heeft pay-per-use duidelijk de voorkeur (52 procent). Een abonnementstructuur is de tweede optie (41 procent). Gratis diensten in de cloud zijn niet geliefd, slechts 1 procent van de respondenten heeft hier een voorkeur voor. Gratis services die ook zakelijk worden gebruikt, zoals Dropbox, Wetransfer, Linkedin en Facebook, worden opvallend genoeg wel vaak gebruikt. Tegen wil en dank dus, zo blijkt uit het onderzoek.
Vertrouwen groeit
Arthur's Legal adviseert al ruim een decennium over cloud computing. 'Het in kaart brengen van een nieuwe, technologische ontwikkeling als cloud computing en het uitwisselen van ervaringen met zakelijke gebruikers is voor alle marktspelers van belang', zegt Arthur van der Wees, managing partner van Arthur's Legal. 'De opkomst van cloud-diensten is onomkeerbaar en het is belangrijk daarin mee te gaan om je concurrentiepositie niet te verzwakken. Gelukkig zien we dat het vertrouwen groeit. Dat komt vanzelf, wanneer men meer kennis van zaken krijgt.'
Jammer dat uit dit stuk niet echt naar voren komt om welke cloud-diensten het gaat. Dit zou het onderzoek namelijk nog waardevoller maken. In hoeverre zijn de clouddiensten bedrijfskritisch. Hebben we het over IaaS, PaaS of SaaS diensten. Mijn ervaring is namelijk dat hierin grote verschillen liggen.
Terecht wordt er wel aangegeven dat bij cloud-diensten goed gekeken wordt naar de leverancier/partner. Een cloud-dienst is toch eigenlijk een vorm van outsourcing waarbij je ook zorgvuldig moet omgaan met de keuze van ict-partner of ieder geval zou moeten. Maar zou dit niet met alle diensten zo moeten zijn?
citaat uit het artikel: Arthur’s Legal adviseert al ***ruim een decennium*** over cloud computing. ‘Het in kaart brengen van een ***nieuwe, technologische*** ontwikkeling als cloud computing
Ontwikkelingen die in ict-land al meer dan een decennium aanwezig zijn, zijn niet meer nieuw, maar al twee keer achterhaald door de volgende generatie toepassingen.
A. Legal klinkt in dit geval toch meer als A. Legacy…..
Interessant onderzoek. Had dit graag gedeeld met een ict-er die hier volop mee bezig is. Jammer dat er geen social media sharing buttons bij het artikel staan. Gemak dient de mens!
Het Arthur Legal artikel waarop dit artikel is gebaseerd is te vinden op:
http://cms.mediapie.nl/sites/ArthurLegal/page.php?contentID=6554
Deze link krijgen was niet triviaal omdat ze de links “maskeren” . Als je naar mediapie.nl zelf gaat zie je welk zelfgenoegzaam bedrijf de (open source) CMS host.
Maar back on-topic: cloud diensten zijn diensten die over het internet worden aangeboden. Later wordt over cloud computing geschreven, maar het onderzoek richt zich in mijn ogen niet op cloud computing, maar op diensten uit de cloud.
Niettemin denk ik dat de vermelde waarnemingen wel in lijn zijn met de trend die ik waarneem; uitbesteden van IT is steeds meer geaccepteerd en met zet zich over de vertrouwenshobbel heen, hetzelfde wat je ziet met internet op de werkplek tien jaar geleden… Grappig is dat dit vertrouwen gebaseerd is op massa: De buurman doet het ook, dus zal het wel goed zijn. Het internet is namelijk nauwelijks veiliger geworden op de werkplek terwijl de acceptatie bijna totaal is.
Ik heb het idee dat ondernemingen in Nederland nog steeds bezig zijn met het opbouwen van hun Private Cloud en dat een externe cloud nog maar mondjesmaat voorkomt.
Wat je wel ziet is een toename van Office365 (en de verbasteringen zoals Cloudon), terwijl Google Apps (beide SAAS) een beetje is blijven steken bij zakelijke toepassingen. Dit omdat er nooit met zekerheid kon worden vastgesteld of Google email en documenten zou gaan scannen. (dit is het wantrouwen dat ook Arthur Legal weergeeft) Microsoft is daar duidelijker over en zie daar, ondernemingen gaan over. Microsoft is wel een betaalde dienst.
IAAS en PAAS worden natuurlijk veel gebruikt voor websites, webshops en andere diensten, maar dit is maar een klein puntje van de totale IT taart.
Arthurs Legals pretendeert al 10 jaar over Cloud te adviseren, terwijl pas in 2007 de term voor het eerst werd gebruikt, eigenlijk toen Amazon begon met zijn EC diensten, daarvoor werd de naam SAAS gebezigd, denk aan salesforce.com, de pioneer op dit gebied. Ik begrijp er ook niets van dat een advocatenkantoor over Cloud computing adviseert, misschien moeten IT-ers ook juridische adviezen erbij gaan doen?