Steeds vaker bieden bedrijven bij hen gedetacheerde automatiseerders een dienstverband aan. Krapte op de arbeidsmarkt en de rechtstreekse contacten met de mensen wekken de belangstelling. Detacheringsbedrijven moeten daarom waakzaam zijn. Alleen goede begeleiding kan een leegloop voorkomen.
"Het komt inderdaad voor dat klanten onze gedetacheerden een bod doen", zegt Yvonne Vossen van Centric Automatiseringsdiensten. Centric detacheert ruim vierhonderd mensen. Ook Pink Elephant kent het verschijnsel. "Dit zijn de risico’s van het vak, zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. De uitstroom neemt de laatste jaren dan ook toe. We proberen deze ontwikkelingen tegen te gaan met aantrekkelijke loopbaanmogelijkheden."
L. Bikker, deskundige arbeidscommunicatie, waarschuwt voor de ‘gespleten loyaliteit’. Veel gedetacheerden staan onder contract bij het detacheringsbureau, maar zijn vrijwel altijd bij klanten. "Het contact met de werkgever bestaat uit een loonstrook en het personeelsblad."
Woordvoerder Marius Beek van Randstad Automatiseringsdiensten: "We doen veel om een bedrijfsgevoel over te brengen." Randstad heeft zo’n 1300 detacheerders in vaste dienst. Volgens Beek doet ook bij Randstad een onderneming de gedetacheerden een aanbod. "Contractueel is vastgelegd dat klanten onze mensen geen baan mogen aanbieden." Dergelijke bepalingen kent Centric ook. "Toch kun je het niet helemaal tegenhouden", aldus Vossen.
Bikker: "Mensen blijven het liefst zo lang mogelijk bij een werkgever. Ze willen helemaal niet voor een hoger salaris zomaar naar een ander overstappen." Om de loyaliteit te waarborgen, moet men veel aandacht aan personeel schenken. Directeur Christian Peters van UCC gelooft in goede educatieprogramma’s. "Verder werken we altijd met de moderne technologieën. Anders doet de werknemer een stap terug." Pink Elephant zet werknemers nooit langer dan anderhalf jaar op hetzelfde project. Daarna "moeten ze elders verder leren. Zo kunnen onze mensen doorgroeien naar zwaardere functies", aldus Kwakkenbos. Ook Centric besteedt veel aandacht aan opleiding. Evaluatiegesprekken en werkgroepen moeten de onderlinge contacten in stand houden. Voor het bedrijfsgevoel organiseren de detacheerders regelmatig sportevenementen en feesten.
Marius Beek benadrukt dat veel mensen bewust kiezen voor detachering. Afwisseling is hierbij een voorname reden. "Daarom ontstaan er weinig problemen omtrent de loyaliteit. Natuurlijk blijft aandacht voor het personeel hierbij noodzakelijk." UCC heeft dezelfde ervaring. "Ons voordeel is dat we een middelgroot bedrijf zijn, met 206 mensen. Onze werknemers voelen zich geen nummer." Kwakkenbos geeft aan dat Pink Elephant dicht op de medewerkers zit. "Maar ja, we hebben te maken met een overspannen arbeidsmarkt. Uit onderzoek blijkt toch dat maar liefst 44 procent van de IT-professionals overweegt een andere betrekking te zoeken.