De klant speelt de belangrijkste rol bij het falen van een ict-project. Veelvoorkomende projectproblemen zijn problemen met de doelbeschrijving, de ondersteuning door het management, veranderende vereisten en problemen in de communicatie. Vooral grote ict-projecten scoren slecht.
De klant speelt een belangrijke rol bij het falen van een ict-project. Dat blijkt uit het onderzoek "Een exploratie van het falen en slagen van IT-projecten – Toetsing met projectmanagers" van Ruben en Dave Callewaert. De onderzoekers van de Katholieke Hogeschool Mechelen deden een bronnenstudie en voerden gesprekken met projectmanagers, zo meldt het Belgische ict-vakblad Datanews.
Gemiddeld is de helft van alle onderzochte ict-projecten echt succesvol. Dat blijkt uit cijfermateriaal uit de periode 2001-2008. Grote projecten scoren doorgaans slechter. Eenderde van de ict-professionals ziet verbeteringen als het gaat om ict-projecten.
Projectmanagement
De onderzoekers hebben een lijst van veertien categorieën van factoren die tot het falen van een ict-project kunnen leiden. Projectmanagement wordt het vaak aangehaald in de meeste bronnen. Maar ook vier klantfactoren worden vaak genoemd: problemen met de doelbeschrijving, de ondersteuning door het management, veranderende vereisten en problemen in de communicatie. Deze vier factoren worden in meer dan de helft van de onderzochte bronnen genoemd.
Uit de toetsing met projectmanagers blijkt dat ook zij het projectmanagement het vaakst als faalfactor aanduiden, maar ook hier gevolgd door factoren die met de klant te maken hebben. Het onderzoek oppert de bedenking dat het veelvuldig verwijzen naar het projectmanagement ook te maken heeft met de veelheid en variatie aan taken voor de projectmanager. "Voor bijna elk van de taken kan men moeilijk stellen dat de projectmanager alleen en volledig verantwoordelijk is voor het uiteindelijke resultaat."
Doordat veel klanten steeds meer taken outsourcen ontbreekt het de klant aan interne kennis om een extern team van goede informatie te voorzien. De insteek van P Haverkamp lijkt mij een goede insteek, pas het zelfs al jaren toe, door als ICT-Control deskundige te werken in een klanten projectteam om de ICT op het rechte pad te houden, zaken te kunnen afstemmen en de systemen namens die klant te kunnen afnemen.
Bovendien zijn de accountmanagers niet altijd de beste personen om een functionele spec en alternatieven boven tafel te krijgen. Er wordt vaak te veel beloofd zonder dat de gevolgen voor uitvoering en budget goed zijn ingeschat. De Accountmanager wil de klus binnen halen en de projectmanager die de klus krijgt mag proberen om alles uit te voeren. Wij adviseren dan ook vaak om een meerdaagse project startup te starten, eventueel zelfs zonder leveranciers maar met externe consultants om de specificaties van de diverse afdelingen helder te krijgen. Daarna wordt er pas gestart met het uitwerken van de tender.