Ict-wethouder van Amsterdam Eric Wiebes ergerde zich het afgelopen jaar zodanig aan de veelvuldige uitval van Amsterdamse ict, dat hij zijn tanden zette in zijn Blackberry. Dat bekende hij woensdagavond 6 juli 2011 tijdens de Raadscommissie voor Economische Zaken, Bedrijven en Personeel en Organisatie (EZP).
'Ik moet u zeggen dat ik mijn eigen gebruikersirritatie zelf het afgelopen jaar ook een keer heb laten escaleren en zo boos werd op mijn Blackberry dat ik in 'm heb gebeten', zei ict-wethouder Eric Wiebes woensdagavond 6 juli 2011 tegen de Raadscommissie voor Economische Zaken, Bedrijven en Personeel en Organisatie (EZP).
Tijdens de raadsbijeenkomst bleven veel vragen van commissieleden onbeantwoord, naar de concrete invulling van de crisisaanpak, het daarvoor benodigde crisisbudget en de toekomst van de Amsterdamse ict. De wethouder beloofde in oktober te komen met een 'Stabilisatieplan', waarin concreter is beschreven hoe de ict van de hoofdstad tot en met 2012 kan worden 'genormaliseerd'.
Het ziet er naar uit dat een meerderheid van de gemeenteraad woensdag 13 juli 2011 akkoord gaat met het verstrekken van een krediet van 4,9 miljoen euro voor het derde kwartaal van 2011.
Amsterdam rest 30 miljoen voor vernieuwing
Begin 2013 resteert er nog maximaal 30 miljoen euro voor verniewing van de Amsterdamse ict. De 70 miljoen euro die sinds 2010 is uitgegeven aan achterstallig onderhoud en de 'crisisaanpak', is echter geen verspild geld, aldus ict-wethouder Eric Wiebes. 'We zijn nu rommel aan het opruimen op een state of the art-manier die het mogelijk maakt dat u die dingen die u wilt ook kunnen.'
Stabilisatieplan
Lees ook het achtergrondartikel Amsterdam krijgt in oktober 'stabilisatieplan'
De ICT soap van Amsterdam gaat door!
Hoe meer ik mij verdiep in alle gedocumenteerde materie in de media en de zwakke argumentatie en weinig tot geen onderbouwing van de uitgaven (oorzaak – gevolg maatregelen), hoe meer ik mij verbaas.
Wat gebeurt er met de uitgaven?
1. Naast het zeer ruimhartige ICT budget van 130 milj. per jaar (vele ICT-ers zullen jaloers op dit immense budget zijn), is er in november de aanpak ‘Een ICT voor een Amsterdam’, 100 miljoen gereserveerd. Met als doel binnen aantal jaren ruim 20 miljoen te besparen en dus naar een budget van 110 miljoen te gaan.
2. Begin februari is dit megaproject stilgelegd, omdat enkele grote verstoringen ontstonden. Ondertussen weet ICT Amsterdam in samenspraak met de raadsleden wel al het geld uit te geven, maar niet de zogenaamde vernieuwing door te voeren en de ‘crisis’ duurt voort.
Conclusie: uitgaven worden NIET besteed aan vernieuwing en NIET aan de crisis.
Waar gaat het geld dan naartoe?
Wethouder Wiebes stelt er is een crisis met zeer grote verstoringen, dat er geen tijd is voor oorzaak-gevolg en de mogelijke oplossing, maar dat ICT Amsterdam wel van alles aanpakt: beeldspraak patient ligt te reanimeren, maar er wordt niet gekeken naar de oorzaak waarom reanimatie nodig is. Wel geld uitgeven aan patient kapsel, verzoring nagels etc etc. Hoe is dit te rijmen?
Het geld wordt besteed aan van allerlei zaken die helemaal niet direct crisis gerelateerd zijn, laat ik een opsomming geven hoe divers en aan op dit moment niet ter zake doende ICT geld besteed wordt:1.9 miljoen aan managementverterking, leveranciersmanagement, organisatie verbetering, competentie verbetering, 3 verschillende ICT board etc etc.
Kortom er is totaal geen focus, er is geen duidelijke oorzaak, maar het al ruime budget wordt wel met 20 miljoen per jaar verhoogd en aan allerlei randverschijnselen (niet direct gerelateerd aan crisis) uitgegeven.
Wat dient er wel te gebeuren?
Ik hoop dat de gemeenteraadsleden meteen uitstel vragen voor elke euro die nu zomaar besteed wordt van de 100 miljoen. De gemeenteraadsleden vind ik dienen te vragen aan een business case (zoals nodig voor elk project in de toekomst) van de huidige zogenaamde crisis aanpak. Daarin dient te staan:
1. Kosten van de zogenaamde huidige crisis door de uitval.
2. Kosten van de directe maatregelen om de crisis uitval tegen te gaan.
3. Planning van inzete en duur van de maatregelen.
De Gemeenteraad kan dan per maatregel akkoord geven voor de miljoenen uitgaven en controleren per maatregel of en hoe goed die gewerkt heeft.
City Amsterdam heeft toch ook nog een CIO?
Dus er is geen CIO nu. Is er nog een kans dat ze terug mag komen?
De hoofdoorzaak is dat het ‘de overheid’ aan inzicht ontbreekt. Dat inzicht zou nl. m.i. in elk geval moeten omvatten: algehele (dus incl. desktops en mobiele systemen) overstap naar Open Source. An sich is dat natuurlijk geen complete oplossing. En het is lange-termijn werk. Maar ik stel dat het simpelweg wel één van de hoofdvoorwaarden voor een goede ICT-infrastructuur is, zoniet DE hoofdvoorwaarde. Eens zal dus die stap gemaakt moeten worden, of we momenteel last hebben van vendor-lockin of niet.