Mobiele telefoons en smartphones zijn inmiddels heel krachtige apparaten met zeer bruikbare mobiele applicaties waarmee zakelijke gebruikers bedrijfsinformatie ontvangen, raadplegen, verwerken en verzenden. Dit gaat al verder dan enkel het onderweg draadloos ontvangen van zakelijke e-mail via een push -mechanisme en het automatisch synchroniseren van agenda, contacten en taken met de mailserver. Steeds meer medewerkers zijn mobiel en willen tijdens deze mobiliteit profiteren van de voordelen die ‘always on’ biedt. Het smartphone-gebruik beperkt zich niet tot een select groepje medewerkers maar dit aantal medewerkers is gegroeid.
Het management van een bedrijf zal op de hoogte moeten zijn van het groeiende aantal smartphone-gebruikers. Misschien beseft het management nog niet of onvoldoende dat de uitgifte van mobiele telefoons zich heeft ontwikkeld tot een mobiel kantoor op zakformaat. Waar men eerst gewend was dat bedrijfsinformatie binnen de gebouwen bleef en enkel op laptops werd meegenomen, moet men nu bekend zijn met de toenemende mobiliteit van de medewerkers én dat zij onderweg draadloos toegang hebben tot de bedrijfsinformatie. Na dit besef zal het management vervolgens de aanzet moeten geven tot de juiste maatregelen ter bescherming van bedrijfsgegevens op smartphones.
Eenzelfde beleid voor het beschermen van gegevens als eerder bedacht is voor laptopgebruik, zal effectief moeten worden voor smartphones. Tenminste, als een business case aantoont dat de investeringen voor het beschermen van de informatie lonend is. De inschatting hiervoor en de afweging van de kosten voor gegevensverlies en imago schade, dient ieder bedrijf voor zich te maken.
In opdracht van het management zal de ict-afdeling na de business case een dienst voor mobiel werken aan medewerkers moeten aanbieden. Zo worden medewerkers geholpen bij het beveiligen van gegevens en documenten en wordt voorkomen dat bij verlies of diefstal van de smartphone bedrijfsinformatie en dergelijke op straat ligt of in verkeerde handen valt. De beveiliging regelt de ict-afdeling met een mobile device management-oplossing. Een dergelijke oplossing stelt de afdeling tevens in staat medewerkers te ondersteunen bij de installatie en het opwaarderen van de mobiele applicaties. Uiteraard door draadloze distributie naar de telefoon zodat de medewerkers hiervoor niet naar kantoor hoeven te komen.
Door de inzet van mobile device management is een bedrijf in staat smartphone-gebruikers te ondersteunen in het veilig gebruik ervan. Keuze is er voldoende waaronder oplossingen van Sybase iAnywhere, Excitor, Microsoft en Kaspersky Labs.
http://www.excitor.com
Ik kan het artikel van Martain volledig onderschrijven en verbaas me erover dat bedrijven redelijk laconiek omgaan met mobile devices. De wereld van telefonie en data is momenteel al zover in elkaar geschoven dat er voor wat betreft zakelijke functionaliteit weinig verschil meer hoeft te zijn tussen de laptop en het smartphone device. De verschillen zijn vooral te vinden in de input/output devices omdat de smartphone in de binnenzak moet passen. Ik verwacht dat binnen een aantal jaren smartphones op de markt zijn die een laptop volledig kunnen vervangen. De gebruiker prikt op kantoor zijn smartphone in een dockingstation en kan volledig aan de slag. Dit pleit ervoor dat het beheer en de beveiliging van smartphones gelijk of misschien wel beter moet zijn dan dat van de huidige lap- en desktop.
Device Management houdt niet op bij security en beheer. Veruit de grootste kostenpost zit hem in verborgen kosten als privegebruik, en niet alleen door uitgaand verkeer. Onderzoek uitgevoerd in 2006 door http://www.klomptek.com toonde aan dat gemiddeld meer dan 60% van het totale gebruik van mobiele telefoons Non-Business gerelateerd waren. Dat is ook waarom Remote Call Manager (RCM) naast regulier Device Management zich hier op focust. Onlangs toonde Klomptek RCM voor het eerst publiek tijdens de finale van TheNextWeb 2009. Werkgevers verrukt, werknemers geschrokken. Werknemers weten immers dondersgoed dat in veel gevallen meer dan een uur per dag niet zakelijk bellen, of juist gebeld worden. beiden worden door Remote Call Manager aan het licht gebracht. Hetzelfde als onzinnig ge “twitter” tijdens werktijd. RCM kan dat blokkeren, terwijl de werknemer nog gewoon zijn e-mail kan verwerken.
De opmerkingen van Arjen onderschrijf ik volledig, ook ik verbaas me regelamtig over hoe weinig grip IT organisaties hebben over hoe mobiele device worden gebruikt, wie er toegang heeft tot bedrijfsgevoelige informatie en hoe de kosten onder controle worden gehouden (proactief en reactief).
Mobiele devices zijn tegenwoordig gewoon toestellen die net als laptops een vast onderdeel uitmaken van het reguliere bedrijfsnetwerk, met als grootste verschil dat er voor mobiele devices een grote verscheidenheid aan besturingssystemen is. Het zal voor organisaties moeilijk zijn om dit te standaardiseren.
Windows Mobile en BlackBerry zijn van oudsher de standaard maar Symbian en met name Google Android zijn de laatste maanden sterk in opkomst. Dit pleit in mijn optiek voor een goede beheeromgeving, die platform onafhankelijk is.