Als we de recente berichtgeving rondom SaaS moeten geloven, is SaaS de heilige graal van de software-industrie. Leveranciers van SaaS-oplossingen doen het overkomen alsof SaaS alle problemen doet oplossen en men maar beter vandaag nog de on-premise software overboord kan gooien. Niets meer op de lokale computer, maar alles in bereik via de internetverbinding.
Maar er is ook een tegengeluid. Recentelijk nog publiceerde Gartner vijf stellingen over SaaS, met daarin een kritisch geluid over SaaS. Tijd om een aantal mythes rondom SaaS op een rijtje te zetten:
1. Met SaaS betaal ik nooit meer te veel voor mijn software
Door besparingen op investeringen in infrastructuur en onderhoud is dat wellicht zo in de eerste twee jaar na aanschaf, maar daarna kunnen de kosten oplopen. SaaS is dan vaak niet goedkoper.
2. Met SaaS heb ik altijd en overal toegang tot mijn software
Totdat de internetverbinding wegvalt. Daarnaast zijn veel SaaS-oplossingen nog niet geschikt voor gebruik op de pda of mobiele telefoon, dus wordt werken onderweg lastig.
3. Met SaaS heb ik geen omkijken meer naar mijn software
Met SaaS hoef je inderdaad geen lokale software of updates meer te installeren, maar het aansturen van de softwareleverancier kan meer tijd kosten dan gedacht, zeker wanneer er storingen zijn.
4. Met SaaS heb ik mijn software snel geïmplementeerd
De implementatie, niet slechts de installatie, kost vaak meer tijd dan gedacht, ondanks de belofte van leveranciers. Zeker bij complexe toepassingen gaat er regelmatig meer tijd overheen dan geanticipeerd.
Dus geen pure SaaS-oplossing, maar wat dan wel? Terug naar het ‘ouderwetse' on-premise, ofwel software die op de computer van de lokale gebruiker is geïnstalleerd. Nee, want wat te doen als de computer crasht of gestolen wordt? En wat als gebruikers ook onderweg, vanaf een andere device, toegang willen hebben tot hun gegevens? Daar voorziet on-premise niet in.
Zoals vaker is de gulden middenweg de beste oplossing. De naam: software en services. Software die lokaal geïnstalleerd is, maar tegelijkertijd overal en altijd volledig toegankelijk is via een internetverbinding. Een concept dat volledig uitgaat van de wensen van de eindgebruiker.
Dave Kroder, country manager Nederland, Mamut Software
Gartner heeft onderzoek uitgevoerd binnen de ICT markt naar de top 5 vooringenomen stellingen betreffende de SaaS-markt. Het onderzoek is uitgevoerd bij gebruikers van SaaS-dienstverlening en komen voor een deel overeen met mijn ervaringen.
Stelling 1. SaaS is minder duur dan software geinstalleerd in eigen omgevingen.
Gartner uitkomst, dit klopt, gedurende de eerste twee jaar maar niet voor een 5 jaar TCO. Reden, SaaS implementaties vragen weinig tot geen vooraf investeringen.
Mijn ervaring: Bij het vergelijken van eigen implementaties met SaaS implementaties dienen alle kosten te worden meegenomen, met vergelijkbare serviceniveaus. Vaak worden appels met peren vergeleken. Bij een totale TCO zijn de kostenvoordelen vaak langer dan 2 jaar bij gelijke serviceniveaus.
Meening 2. Saas is sneller te implementeren dan software in eigen omgevingen.
Gartners uitkomst, dit klopt voor eenvoudige oplossingen. Bij wat meer complexere oplossingen treden andere factoren op vaak op organisatorisch gebied, die dit voordeel te niet doen.
Ik onderschrijf deze conclusie. SaaS implementaties lossen niet problemen op die we bij klassieke software implementaties zien. Organisaties moeten wennen aan veranderingen en invoering van nieuwe functionaliteit vergt nou eenmaal tijd.
Mening 3. SaaS is geprijst als Utillity Model, alleen betalen voor wat je gebruikt.
Gartners uitkomst, dit klopt niet voor de meeste implementaties. Vaak moeten bedrijven een voorgedefinieerd contract tekenen.
Mijn mening: De SaaS dienst leent zich vaak voor een dergelijk model. SaaS leveranciers zullen alles doen om hun omzet zo hoog en zeker mogelijk te krijgen en bieden dus vaak langdurige contracten met discounts aan.
Mening 4. Het is niet mogelijk SaaS te integreren met eigen applicaties en/of data.
Gartners uitkomst: Onjuist. Er zijn meerdere succesvolle mogelijkheden voor integratie.
Ook hierin moet ik Gartner gelijk geven. Integratie is zeer zeker mogelijk. Indien de eigen applicatie op basis van Webservices is opgezet, is de integratie eenvoudig. Andere vormen vereisen meer aandacht.
Mening 5. SaaS is voor eenvoudige wensen en eisen.
Gartners uitkomst: Onjuist, maar er zijn beperkingen. Vaak zijn SaaS applicaties op metadata niveau sterk configurable, alhoewel sommige applicaties vaak te complex zijn en niet breed inzetbaar voor het SaaS model.
Ook hier zeg ik: Dit klopt. We komen diverse complexe SaaS oplossingen tegen in de markt. Van ERP tot E-HRM, CRM, zorgregistratie etc. oplossingen. Niet alle applicaties lenen zich op dit moment voor het SaaS distributiemodel.