De Belastingdienst stuurt alleen topmanagers die met ict te maken hebben op een zogeheten ict-topseminar. Dit heeft Belastingdienst-cio Wim Sijstermans besloten om de ict-afdelingen van de organisatie in betere banen te leiden. In een interview met Computable geeft hij aan dat inmiddels zestig managers dit seminar van acht modules hebben gevolgd.
Van de ict-cursus die de toenmalige staatssecretaris Jan Kees de Jager in 2008 in gedachten had, is een ict-topseminar gemaakt. 'Niet alle managers van de Belastingdienst gaan naar dit seminar, maar slechts de topmanagers van de business die veel met ict te maken hebben,' zegt topman Wim Sijstermans.
Nadat de staatssecretaris van Financiën in 2008 opriep tot hervormingen in de ict-organisatie van de Belastingdienst, werd cio Wim Sijstermans ingeschakeld. 'Ik wil altijd eerst begrijpen, voor ik begrepen wil worden. Nadat ik de eerste honderd dagen spendeerde met het uitzoeken hoe het bij de Belastingdienst werkte en met mensen uit de hele organisatie gesproken had, besloot ik samen met directeur-generaal Maarten Ruijs en het management team een onafhankelijk bureau in te schakelen om een analyse te maken van de ict-organisatie.'
Kosten
Het werd adviesbureau McKinsey dat de hele organisatie doorlichtte. 'Uiteindelijk bleven er uit hun rapport drie hoofdpunten over waarmee we aan de slag konden. Ten eerste werden de verkeerde prioriteiten gesteld. Dat betekende dat de Belastingdienst de oplossing in de techniek zocht, terwijl de organisatie in de basis niet goed zat. Ten tweede was de ict-structuur binnen de organisatie te complex, niet professioneel, werkte het collegiaal management niet voor ict en waren er veel te weinig managers binnen de ict-organisatie met ict-kennis.'
Ten derde was de Nederlandse Belastingdienst qua ict-kosten significant duurder dan die in andere landen. De kosten moesten transparanter gemaakt worden en moesten omlaag.
In 2009 had minder dan 25 procent van de managers in de ict-omgeving een ict-achtergrond. Dat wilde Sijstermans in twee jaar tijd verdubbelen, door nieuwe managers met ict-kennis in dienst te nemen dan wel managers te vervangen. Inmiddels is het aantal managers met ict-kennis toegenomen tot meer dan 50 procent. Tegelijkertijd moest de kennis over ict in de business vergroot worden.
ICT-topseminar
Sijstermans bedacht het zogeheten ict-topseminar, waarbij in acht sessies van vier uur topmanagers leren wat ict voor hen en de Belastingdienst betekent en welke rol zij daarin spelen. Elk halfjaar gaan er twee groepen van vijftien managers op cursus. Hierbij wisselen sprekers van buiten en binnen de Belastingdienst elkaar af en wordt het gesprek en de discussie gezocht. Onder hen zijn strategieprofessor Annemiek Roobeek, maar ook cio Sijstermans zelf.
De focus lag in eerste instantie op die business managers die het meest te maken hebben met ict. 'Het is niet de bedoeling dat businessmanagers plotseling ict-managers worden. Het seminar is zo bedacht dat mensen leerpunten kunnen meenemen en elkaar makkelijker raadplegen. Er hoeft niet direct een actieplan te zijn, als businessmanagers maar hun eigen rol in het ict-voortbrengingsproces herkennen en meer de dialoog gezocht wordt.'
Sijstermans is erg tevreden over zijn ict-topseminars. 'Het instrument is een draaggolf voor de noodzakelijke ict-transformatie en waarborgt de verbinding tussen business en ict. Tevens halen we de kritische blik van buiten naar binnen. Managers die de seminars hebben afgerond zijn enthousiast en geven de cursus gemiddeld een 7,5.' Het derde topseminar start in het najaar van 2011.
Dus begrijp ik het goed:
De belastingdienst heeft een vacature voor een manager in de ICT afdeling en neemt daar mensen voor aan zonder voldoende (of uberhaupt enige) kennis van ICT. En men is verbaasd dat het fout gaat?
Het gaat er op lijken dat er in de selectiecommissie een of meerdere leden aanwezig waren zonder voldoende (of uberhaupt engie) kennis van managen.
Doe mij zo’n baan: geen ervaring en toch een riant inkomen en maar blijven hopen dat de mensen onder je wel voldoende kennis hebben om je eigen incompetentie te verbergen.
Goed initiatief natuurlijk, maar het was nog beter geweest als niet alleen de business managers meer ICT kennis zouden opdoen, maar er vooral een dialoog zou plaats vinden tussen de ICT-managers en de business managers. Dus SAMEN op cursus, want dat verbindt pas echt. Nu bestaat het risico dat er “over” ICT wordt gepraat in plaats van “met” ICT.
De stelling dat managers kunnen managen zonder affiniteit met de inhoud te hebben, lijkt hiermee weer wat verder op zijn retour. Zeker als medewerkers meer op resultaten ipv aanwezigheid beoordeeld gaan worden, zul je als manager toch ook iets van het betreffende vakgebied moeten weten lijkt me. Misschien dat het tempo waarin ‘pure managers’ van functie wisselen ‘als de boel op poten staat’ hierdoor ook wat omlaag gaat. Dit belastinggeld lijkt me goed besteed.
Inderdaad missen hedendaagse managers affiniteit/tijd om zich met het echte werk te bemoeien. Of het nu gaat over ICT of over potloden en papier, het is voor een goed inkoopbeleid een voorwaarde dat de managers kennis hebben van de processen waar ze verantwoordelijk voor zijn. Niet alleen kennis van ICTdisciplines en financieel ICT beleid opdoen maar de werkvloer opgaan en de juiste vragen stellen, slim meedenken en vervolgens met de medewerkers over ICT gaan nadenken. Maak dat onderdeel van de training.
Goed als algemeen managers bijgeschoold worden op het gebied van middelen. Ze moeten wat van de mogelijkheden, de kosten en de invloed van ICT weten.
Maar ik krijg het gevoel dat we de halve waarheid te lezen krijgen. Elke topmanager is betrokken bij beslissingen over middelen, dus ook over grote ICT-gerelateerde projecten.
Dus of de CIO is gepiepeld, of er lopen allerlei directeuren rond die eigenlijk geen directeur zijn, maar slechts adviseur met een directeurssalaris en –titel zoals veel oud-politici.
Ben benieuwd wat de heren geleerd krijgen.
Zou het werkelijk zo zijn dat ze eens wat anders dan corperate gelul te horen krijgen ? erg onwaarschijnlijk.
Komen we die drie punten waarvoor McKinsey moest worden ingeschakeld niet bij veel meer organisaties dan alleen de Belastingdienst tegen?
Scherpe opmerking Niels. Ik herlees het artikel nu en constateer dat het hoofdonderwerp (managers gaan op ict cursus) slechts een deel (!) van 1 van de 3 problemen oplost. Ben benieuwd hoe de resterende problemen (prioriteiten stellen, de complexe organisatie en de te hoge kosten) worden aangepakt.
ok – maar in het analisten team van mckinsey, zaten daar wel ict-ers in? hun conclusie is namelijk niet juist en ik ken de situatie van binnenuit – het ontbreekt de belastingdienst namelijk precies aan een nadruk op de techniek, namelijk aan het serieus nemen van technici, aan toptechnici, aan promovendi en aan een lab omgeving – en zo bezien zijn de aanbevelingen van mckinsey zelfs tegenstrijdig – enerzijds is de dienst te gefocused op techniek, anderzijds is er te weinig ict kennis – tsss, je moet maar in het openbaar van alle walletjes durven eten!