De computersystemen van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en van Rijkswaterstaat worden in 2011 aangepast om te kunnen werken met het alarmeringssysteem eCall. Dat zegt topambtenaar Lidewijde Ongering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Bij de KLPD gaat het om het systeem van de 112-meldkamer, die de automatische eCall-meldingen moet kunnen verwerken.
Ook de systemen van Rijkswaterstaat (RWS) krijgen een aanpassing, zodat de meldingen direct kunnen worden doorgezet naar de wegbeheerders. Daarmee kan volgens Ongering de verkeersdoorstoming na een ongeval worden bevorderd en de verkeersveiligheid worden vergroot. Ongering is directeur-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en was in het verleden ook betrokken bij de landelijke invoering van het noodnummer 112.
eCall is een systeem dat na een auto-ongeval automatisch contact legt met de alarmcentrale en deze voorziet van informatie over de locatie, de auto en zijn inzittenden. Het bestaat uit een ingebouwde computerchip die in werking treedt zodra de airbags worden geactiveerd of als een botsing wordt geregistreerd. Via gps bepaalt de chip de locatie en legt vervolgens via mobiel internet verbinding met een alarmcentrale. Dat kan bijvoorbeeld de wegenwacht zijn of de meldkamer van 112.
Vanaf 2013
Het kostte ongeveer tien jaar om eCall van de grond te krijgen. De techniek was daarbij niet eens het grote struikelblok. Dat was vooral de afstemming met alle partners, vertelt Ongering. Er wordt in alle EU-lidstaten samengewerkt met overheidsdiensten, dienstverleners en technische partners.
De chip is ontwikkeld door de Nederlandse fabrikant NXP in samenwerking met IBM. Samen met de Nederlandse overheid en automobilistenclub ANWB willen de technologiebedrijven dat nieuwe auto's vanaf 2013 verplicht worden voorzien van eCall. Ze lobby'en hiervoor bij de Europese Commissie, die binnenkort beslist wanneer het systeem in heel Europa verplicht is in nieuwe wagens.