Studentes aan de Hanzehogeschool in Groningen krijgen de mogelijkheid om aan het Instituut voor Informatie en Communicatietechnologie van de hogeschool alleen met vrouwelijke studenten les in de ict te krijgen. Met dit initiatief wil de Hanzehogeschool een drempel wegnemen, zodat ook vrouwen kiezen voor de ict-studie.
De meidenklas is een onderdeel van een campagne die de toestroom van vrouwen naar het werkveld moet bevorderen. Er is een toenemende vraag naar vrouwen in de ict, aan de ene kant omdat er meer ict’ers nodig zijn, anderzijds omdat vrouwen met hun communicatieve en creatieve vaardigheden beter in staat zouden zijn een brug te slaan tussen de techniek en toepassingsgebieden.
Een ander onderdeel van de campagne is de website www.icthelemaaljouwding.nl. Verder is er een promotieteam van studentes dat middelbare scholen bezoekt om de studierichting bij met name meisjes onder de aandacht te brengen. Ook worden er vrouwen uit het (ict-)werkveld gevraagd naar hun ervaring: wat doen ze, bij welk bedrijf en wat is er zo leuk aan het werk? Deze informatie komt op de website en wordt verwerkt in posters die op scholen komen te hangen.
Tussen de oren
John van Pol is directeur van het Instituut voor Informatie en Communicatietechnologie van de Hanzehogeschool: “De overheid is al jaren bezig met campagnes om vrouwen meer voor techniek en in het bijzonder de ict te interesseren. Dat is tot nu toe nog geen succes. Met deze campagne willen we de drempels die vrouwen ervaren bij het kiezen van een ict-opleiding verlagen. Het moet bij meiden al vroeg tussen de oren zitten dat de ict ook voor vrouwen is. Vrouwen, maar dat geldt net zo goed voor mannen, voelen zich beter thuis in een groep waar meer mensen van hetzelfde geslacht zitten. Vandaar deze aparte meidenklas.”
Voor het gescheiden onderwijs kunnen studentes kiezen, de Hanzehogeschool kan en wil hen niet dwingen tot deze keuze. Alleen de eerste twee jaar van de studie is gesplitst, in het derde jaar worden de klassen weer samengevoegd. Van Pol: “Dat is ook wel nodig, omdat je in de praktijk ook niet alleen maar met vrouwen werkt, je moet dus ook leren om met mannen samen te werken.”
Communicatie en creativiteit
Een goed initiatief, vindt Els Rommes, onderzoekster genderstudies aan de Radboud Universiteit Nijmegen, maar ze begrijpt niet waarom de verantwoordelijkheid van de communicatie en creativiteit weer op de vrouw wordt afgeschoven. “Het is wel erg gemakkelijk om tegen vrouwen te zeggen ‘jullie zijn zo goed in communiceren, dat moeten jullie dan maar doen.’ Als dat zo belangrijk is, waarom wordt daar tijdens de opleiding en in het werkveld niet meer aandacht aan besteed? Ook communiceren moet je leren.” Volgens Rommes is ook het imago dat de ict in de weg zit. “Als de ict voor meer communicatief ingestelde studenten interessanter wordt, trek je tegelijk mannelijke studenten aan die dat aanspreekt. Het studentenaanbod wordt dan diverser, wat de kwaliteit van het werk ten goede komt.”
Directeur Van Pol: “De communicatie is een van de argumenten waarom wij meer vrouwen willen aantrekken; ik krijg van studentes ook wel eens de reactie dat jongens goed kunnen communiceren. Het gaat ook om de drive die jongens en meisjes hebben: hoe je naar dingen kijkt. Jongens zijn erg gericht op de techniek en hoe iets werkt, meisjes kijken meer naar wat je ermee kunt en hoe je het kunt toepassen. Ik realiseer me dat ik generaliseer, maar het is een verschil van denken.”
Zelf doen
Rommes vraagt zich af of het initiatief van de Hanzehogeschool wel het gewenste effect zal hebben. “Het is nog maar de vraag of de meiden die deze opleidingen kiezen wel zitten te wachten op dat communicatieaspect. Die willen met de techniek bezig zijn, daarom kiezen ze voor deze opleiding. Veel meiden die overwegen zo’n studie te doen, willen helemaal niet als een apart geval behandeld worden.”
Toch denkt de onderzoekster wel dat het initiatief van de Hanzehogeschool kan bijdragen tot meer vrouwen in de ict: “Het idee dat je niet de enige bent die zo’n studie doet, kan drempelverlagend werken. Ook het werken met alleen vrouwen kan stimulerend zijn. Mannen pakken toch sneller de muis en het toetsenbord met de gedachte het probleem voor de vrouw wel even op te lossen. Op deze manier leren vrouwen het nooit en krijgen ze niet het zelfvertrouwen om zelf het probleem op te lossen. Als je alleen met vrouwen bent, is dat aspect er niet.”