In de Haagse duinen is een witte BMW uit de bocht gevlogen. De bestuurder en zijn passagier hebben bloed op hun gezicht en zijn in shock. Gelukkig heeft hun auto zelf de alarmcentrale gebeld en hangt de telefoniste al aan de lijn. 'Maakt u zich geen zorgen. Ik weet waar u zich bevindt en regel direct een ambulance voor u.' Hoe weet u nou waar ik ben?, schreeuwt het slachtoffer overstuur.
De telefoniste ziet op haar beeldscherm exact waar de wagen staat, met een nauwkeurigheid van tien meter. Op een Google Maps-kaart knippert een rode stip met een informatiekader ernaast. Het kader meldt het merk en het kenteken van de wagen, het aantal inzittenden, de status van de airbags en wat andere gegevens die rechtstreeks vanuit de auto zijn doorgeseind.
Zodra de schade en eventueel letsel is genoteerd, kan de telefoniste de ambulance alarmeren. De locatiecoördinaten worden doorgestuurd naar de meldkamer. Daarna regelt ze een takelwagen. Iedereen wordt binnen enkele minuten ingeschakeld om de gewonde automobilisten te helpen. En dat alles dankzij een vernuftige technologie die al langer bestaat, maar binnenkort Europees verplicht wordt gesteld.
eCall heet het systeem. Het bestaat uit een ingebouwde computerchip die in werking treedt zodra de airbags worden geactiveerd of als een botsing wordt geregistreerd. Via gps bepaalt de chip de locatie en legt vervolgens via mobiel internet verbinding met een alarmcentrale. Dat kan bijvoorbeeld de wegenwacht zijn of direct met de meldkamer van 112.
Luciferdoosje van NXP
De chip, die behalve de locatie allerlei andere informatie over de auto en zijn inzittenden doorstuurt, is ontwikkeld door de Nederlandse fabrikant NXP. De chip is verwerkt in een kastje ter grootte van een luciferdoosje. Die is voor de gelegenheid aan de binnenzijde van de voorruit van de BMW geplaatst, maar normaal gesproken wordt hij in het dashboard verwerkt. Het kastje wordt aangesloten op de vitale onderdelen van de auto, zoals airbag, boordcomputer en carkit.
Behalve NXP is ook technologiebedrijf IBM bij eCall betrokken. De onderneming bouwde enkele toepassingen die de gegevens uit de chip verwerken en inzichtelijk maken voor de alarmcentrale en de hulpdiensten. Daarbij zou de privacy van de inzittenden zijn gewaarborgd. Hoe dat gebeurt, vertellen de bedrijven niet.
Europawijd vanaf 2013
NXP, IBM en ANWB breken een lans voor een Europese invoering van eCall vanaf 2013. Dat zou betekenen dat autofabrikanten de chip vanaf dat jaar in alle nieuwe wagens moeten inbouwen. Volgens directeur Guido van Woerkom van de ANWB is het eerste uur na een ongeval cruciaal en kunnen kostbare levens worden gered als hulpdiensten snel ter plekke zijn. In Europa zou eCall per jaar 2500 verkeersdoden en veel onnodig langdurig letsel schelen.
Het kostte ongeveer tien jaar om eCall van de grond te krijgen. De techniek was daarbij niet eens het grote struikelblok. Dat was vooral de afstemming met alle partners, vertelt topambtenaar Lidewijde Ongering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Er wordt in alle EU-lidstaten samengewerkt met overheidsdiensten, dienstverleners en technische partners.
Computersystemen KLPD en RWS
Om eCall in Nederland te kunnen gebruiken, wordt volgens Ongering in 2011 het computersysteem van de 112-meldkamer van het Korps Landelijke Politiediensten aangepast zodat er eCall-meldingen op binnenkomen. Ook de systemen van Rijkswaterstaat (RWS) krijgen een aanpassing, zodat de meldingen direct kunnen worden doorgezet naar de wegbeheerders.
Ondertussen zijn een ambulance en een takelwagen gearriveerd bij de gestrande BMW. Twee broeders spoeden zich door de bosjes naar de witte wagen. Daar behandelen ze de twee inzittenden aan hun verwondingen.
In de verte bulderen de rotorbladen van een traumahelicopter. Het gele gevaarte cirkelt tweemaal laag boven de plaats van het ongeval en houdt het dan voor gezien. Blijkbaar zijn de verwondingen niet ernstig genoeg. Wie weet heeft de eCall-chip erger kunnen voorkomen.
ik zou dit systeem niet in mijn auto willen hebben als men niet eerst bekend maakt HOE de privacy gewaarborgd wordt. lijkt er meer op dat er een soort europese vorm van rekeningrijden ingevoerd gaat worden. als er al toestemming moet komen voor dit systeem van meerdere overheidsinstellingen om dit systeem van de grond te krijgen en dat duurt al 10 jaar (ongeveer dezelfde tijd dat het idee van rekeningrijden of hoe je het ook noemen wilt).
verdere vraag lijkt het mij dat dan de autofabrikant dan verantwoordelijk is voor de onderhoud van deze technologie. verder staat er nergens iets vermeld wat er nog meer mogelijk is? voorbeeld: komt de anwb ook langs als je brandstoftank leeg is? als het systeem aan de boordcomputer gekoppeld kan worden dan wordt het ook mogelijk om dat soort zaken uit te lezen.
ik vraag me af of men als gewonen burger wel zo blij moet zijn met het idee. op zich is het wel een goed initiatief qua technologie maar moet je blij zijn dat je dit ongevraagd in je auto krijgt als men niet aangeeft hoe je privacy gewaarborgd wordt
-B-
Precies. Leuk dat ie 112 belt als ik dat zelf niet meer kan, maar wat gaat dat systeem nog meer doen? Gaat ie de politie ook bellen als ik te hard rijd of even een straatje inrijd dat afgesloten is voor doorgaand verkeer? Nee, ik hoef die Big Brother op de achterbank ook niet.
Om privacy te waarborgen zou het systeem wellicht zo gemaakt worden, dat ie pas in werking treed als het ongeluk plaats heeft gevonden. Dus voor de tijd staat ie letterlijk uit/standby.
Pas als de airbags eruit zijn, wordt de GPS geactiveerd en de gegevens die dan nodig zijn doorgeseind.
Niet goed genoeg. Ik zal nooit kunnen controleren of het werkelijk uit staat en [b]alleen[/b] ingeschakeld wordt bij een ongeval.
Overigens ook niet onbelangrijk: wat gaat het kosten?
Het systeem op zich is prima. Er zijn al genoeg transport bedrijven die dergelijke systemen aan boord hebben. Tevens zijn er genoeg aanbieders met dergelijke systemen. Dus als de overheid besluit om het meldkamer systeem ook open te stellen voor de huidige generatie apparaten dan ben ik voor. Maar verplicht een blackbox kopen van de overheid? Nee !! DNA database, vingerafdruk database, BSN database, GBA database, kenteken database, E-call database.
Trek zelf de lijntjes maar tussen de databases. Ik krijg nu al een bekeuring wanneer ik een auto ongekeurd achter in de schuur heb staan, lang leve de kenteken database. Ga ik nu ook een bekeuring krijgen omdat ik 5km te hard rijd omdat het systeem door een onbekende bug toch niet standby stond?
Handig kastje, vast ook leuk te gebruiken om te zien hoe hard iemand rijdt/reed, en om rekeningrijden ‘zomaar’ mogelijk te maken. Etc etc..
“Zeg meneer, U reed woensdag om 13:10 110km/u waar U 100 mag op de A2, en met wel 3 lege stoelen, vindt U dat niet een milieumisdrijf?”.
De zoveelste oplossing voor een niet bestaand probleem met een angstwekkend potentieel voor misbruik en feature creep.
erg nobel van nxp om een een systeem te bouwen dat nood diensten beld in geval van nood. maar daar zijn al meerdere systemen voor.
dit kastje, eigenlijk niet veel meer dan een veredelde telefoon met gps en wat extra functie’s, wat nu gebruikt word is dat zelfde kastje wat ze wouden gebruiken voor rekening rijden. je kunt natuurlijk op 1 vinger uittellen waar dit kastje dadelijk voor gebruikt kan worden. en dit kastje kan nog veel meer, en dat blijkt wel uit dit verhaal.
europesche traject kontrole en kilometer heffing is opeens wel erg dichtbij, als dit dadelijk verplicht ingebouwdt moet worden in iedere nieuwe wagen onder het mom van veiligheid. ze kunnen immers gelijk zien waar je bent geweest, op welk tijdstip en hoe hard je gereden hebt. de mogelijkheid zit immers al in dat kastje. aangezien over 10 jaar de meeste wagens vervangen worden voor nieuwere wagens, zit dit er dus al standaard in. het is dan vrij eenvoudig om kilometer heffing of traject kontrolle in te voeren. aangezien het een veredelde telefoon betreft is het bv. voor de politie om een gesprek in de wagen af te luisteren en zo kan ik nog wel even doorgaan.
privacy? dat is verleden tijd. ik vraag me af hoe je de privacy, maar ook de misbruik kunt waarborgen van deze systemen als de regering nog niet eens in staat is om zijn eigen ict in orde te hebben en de vergaarde informatie met de regelmaat op straat ligt.