De ontvangsthal van het kantoor van IBM in Amsterdam doet normaal gesproken professioneel en zakelijk aan. Toch staat er deze zomer een schaap in de hal. Een nepschaap welteverstaan. Boven het dier hangt een bordje: 'Odd isn't it?' En raar is het, maar dat is dan ook precies de bedoeling van de achtste Nederlandse versie van het internationale stageprogramma Extreme Blue.
Voetstappen op de grond wijzen in de richting van de ruimte van Extreme Blue. Met een bordje wordt aangekondigd dat het programma letterlijk en figuurlijk start. Letterlijk gezien met allemaal hippe vergaderruimtes in even hippe kleuren, figuurlijk omdat er ter plekke in de IBM-exposantenruimtes twintig studenten zijn terug te vinden die tijdens de zomermaanden een vrijwillige, aanvullende stage doorlopen bij het ict-bedrijf.
Groen en blauw
De verschillende ruimten doen allemaal ietwat vreemd aan, maar zijn zo ingericht om inspirerend te kunnen werken. Picknicktafels met kunstgras erop, kunststof schapen om op te brainstormen en planten op de kop aan het plafond in de vergaderruimte om de studenten ‘groen' te laten denken. Groen is dan ook de kleur die, hoe kan het ook anders, samen met blauw de basiskleuren vormen van het internationale stageprogramma Extreme Blue.
‘Het oogt misschien allemaal wat anders dan anders', moet programmamanager van Extreme Blue Tom Verhoeven bekennen, ‘maar we hebben dit allemaal gedaan om onze studenten van universiteiten en hogescholen te stimuleren hun grenzen op te zoeken en out of the box te denken. Uit 250 kandidaten hebben wij de twintig beste studenten geselecteerd die in vijf groepen van vier personen serieuze opdrachten uitwerken voor vijf van onze klanten.'
Echt in gebruik
De teams bestaan uit twee technische studenten, één business-student en een student die zich begeeft op het snijvlak van business en techniek. Het idee hierachter is om de business en techniek dichter bij elkaar te brengen om zodoende elkaars werkvelden te begrijpen om zo samen tot betere producten te komen. ‘En dat gaat heel goed', meent Verhoeven. ‘De studenten zitten in de drivers seat, wij faciliteren alleen maar. Het is uiteindelijk aan de klant of het product echt in gebruik genomen wordt.'
Dit jaar worden er oplossingen ontwikkeld voor Achmea, Ballast Nedam, het Willem Frederik Hermans Instituut/Huygens ING, LeasePlan en een niet nader te noemen vijfde partij. Alle oplossingen hebben een social media of internetcomponent dit jaar. Voor het Willem Frederik Hermans Instituut is dit een tool die op basis van interesses boeken van de schrijver aanbeveelt, voor Ballast Nedam is dit een tool waarin mensen een eigen huis ontwerpen en het ontwerp dan via social media met de rest van de wereld kunnen delen. Voor Achmea Zorg wordt een applicatie ontwikkeld die mensen helpt bij het kiezen voor gezonde voeding en voor LeasePlan wordt er een integrale mobiliteitsoplossing gebouwd. De oplossingen moeten in de week van 6 september 2011 af zijn.
Ruby on Rails
Het team van het Willem Frederik Hermans Instituut ziet de uitdaging in ieder geval helemaal zitten. Douwe Kiela en Edward Sentongo zijn in dit team de technische studenten, Michelle van Doorn doet de businesskant en Cristina Bucur begeeft zich op het snijvlak van beide. ‘We gebruiken vooral moderne technieken voor de jeugd van nu', zegt Kiela. 'We maken een prototype op een Linux-server en gebruiken vervolgens het open source webpplicatie-framework Ruby on Rails om het te laten werken.'
De studenten gaan in eerste instantie de boeken van Willem Frederik Hermans via social media onder de aandacht brengen. Ook komt er een digitale boekenkast, kunnen boeken samen met vrienden worden gelezen en kunnen er aantekeningen bij verhalen worden geplaatst. ‘De tool is zo goed als klaar', zegt Sentongo. ‘Nu gaan we het implementeren op Ruby on Rails en bouwen we de back-end. Hopelijk is de klant tevreden en wordt onze tool daadwerkelijk geïmplementeerd.'
Toptalenten
En daar zit precies de onzekerheid van Extreme Blue. De studenten volgen buiten de studie om vrijwillig een stage van dertien weken, maar van begin tot het eind weet men niet of de oplossing daadwerkelijk in gebruik genomen wordt. Ingebruikname is niet het uiteindelijke doel, de studenten moeten namelijk van elkaar leren, is het idee. En IBM wil natuurlijk op de radar staan van deze toptalenten.
Een aantal van de studenten speelt in de ruimte nog even tafelvoetbal, want vrije tijd mag zelf ingedeeld worden. Er vliegen nog wat vogels weg uit de digitale boom die de Technische Universiteit Twente beschikbaar stelde en aan de picknicktafel wordt nog even gebrainstormd terwijl er koffie wordt gedronken uit een kop met twee oren. Het schaap staat nog steeds eenzaam bij de ingang van het IBM-gebouw, te eten binnen een geel-zwarte graszode. Een beetje raar, maar dat is dan ook precies de bedoeling.
IBM Extreme Blue
Het Extreme Blue-programma van IBM is een jaarlijks terugkerend programma waarin de toptalenten van universiteiten en hogescholen in teams van vier personen een oplossing voor een IBM-klant mogen ontwikkelen. De teams bestaan uit twee technici, één iemand van de businesskant en iemand die op het snijvlak van techniek en de business opereert. In totaal doen er twaalf niet-Nederlandse en acht Nederlandse studenten mee, die allen studeren aan Nederlandse universiteiten en hogescholen. Van de twintig studenten zijn er acht een vrouw. De studenten leren van elkaars werk en moeten gezamenlijk tot een werkende, commercieel haalbare oplossing komen. Extreme Blue is een wereldwijd programma. In Nederland wordt het voor de achtste keer georganiseerd.
Denk je lekker op weg te zijn met je studie in techniek of bedrijfskunde, wordt je door IBM weer in een kleuterklas gezet. Extreme blue is vooral een publiciteitsstunt. ‘IBM wil natuurlijk op de radar staan van deze toptalenten.’
Zou IBM zich de vraag hebben gesteld die in de talenten opkomt als ze een paar jaar in hun dienstverband nog eens terugdenken aan de periode dat hen koffie werd aangeboden ‘in bekers met twee oren’. Het project was wellicht leerzaam en interessant, jammer dat de klant er niets mee deed, maar waar is nu dat tafelvoetbalspel gebleven?!
Als er 1 schaap over de dam is . . .
Leuk initiatief. Tip voor de ontwerpers, als mensen weten dat ze op een schaap mogen zitten, is de kans op gebruik groter. Function follows form in dat geval, en bij een echt schaap zou je het ook niet makkelijk doen.
@Nick “Kleuterklas” ben ik niet met je eens. Het is juist goed om een keer geheel out-of-the-box te moeten denken; om te ontdekken dat je een klant moet bevragen; dat je soms helemaal niet zo deskundig bent als je denkt. Heel goed tegen tunnelvisie, zeker als je als toptalent alleen hebt gehoord hoe goed je bent.
De out-of-the-box setting is nieuw, maar het stageprogramma zelf loopt al jaren. Toen ik er aan meedeed was het nog in een ‘saai’ kantoor, maar absoluut niet minder leuk en uitdagend!
Alleen jammer dat op de radar bij IBM niet zoveel voorstelt, daar is de organisatie te groot en bureaucratisch voor…
Wel een mooie stage!