Met zes collega's vertrok service manager Arjan Vegter (38) van IBM in maart 2009 voor vrijwilligerswerk naar Vietnam. Zijn opdracht: nieuwe it implementeren bij een rederij in het kustplaatsje Hai Phong. Dit bleek bij aankomst echter wat lastiger dan het van tevoren klonk.
'Het bedrijf had helemaal nog niet bedacht wat het zou willen', vertelt Vegter. 'Ik had verwacht dat het bedrijf verder zou zijn in zijn it-ontwikkeling, maar voor ons hele basale dingen zijn daar gewoon nog niet bekend. Er stonden dertig pc's maar ze hebben geen idee hoe zij die moeten onderhouden. Vietnamezen zien een pc echt nog als hulpmiddel en beseffen niet wat er allemaal op staat. Dus van een back-up hadden ze nog nooit gehoord.'
Juist daardoor kon Vegter voor zijn gevoel behoorlijk wat doen in de vier weken dat hij in Hai Phong doorbracht. 'Je kunt wel hele mooie it-oplossingen bedenken, maar als je dan weg bent, valt ook de support weg. Ik heb me daarom voornamelijk gericht op het uitleggen hoe het bedrijf zijn it het beste zou kunnen beheren en veiliger konden inrichten, want ook een virusscanner of firewall ontbraken, terwijl al hun communicatie via e-mail en internet verloopt.'
Excel
Ook kon Vegter zijn vijf internationale collega's en helpen bij hun projecten. Een van de doelstellingen van het IBM-project is dan ook om medewerkers uit verschillende landen beter te laten functioneren binnen internationale teams. 'Elk teamlid had een andere achtergrond en een eigen, individuele opdracht, maar het was wel de bedoeling dat wij samenwerkten. Daardoor heb ik bijvoorbeeld bij een productiebedrijf van schoolkleding uitleg gegeven over spreadsheetprogramma Excel. De medewerkers verzamelden wel de maten van schoolkinderen in een excelsheet maar rekenden vervolgens handmatig de aantallen voor productie uit. Je moet de hulp dus echt in de kleine dingen zoeken.'
Hoewel de hulp dus in kleine dingen zit en er op ict-vlak weinig uitdagends voor Vegter te doen was, heeft hij zeker het gevoel dat zijn deelname aan het project hem verder heeft geholpen in zijn carrière. Naast het leren kennen van een totaal andere cultuur en het werken in een team heeft vooral de taalbarrière hem veel geleerd. 'Doordat wij zaken altijd via een tolk moesten uitleggen, raak je heel bewust dat je zaken goed moet uitleggen en moet checken of iemand heeft begrepen wat je bedoelt. Ik besef nu beter dat iemand aan de andere kant van de tafel niet altijd op hetzelfde kennisniveau zit als ik.'