De arbeidsvoorwaarden variëren van kinderopvang tot het aflossen van oude studieschulden. Hoe houden ict-werkgevers hun medewerkers tevreden?
Goede ict-werknemers liggen niet voor het oprapen. Wie ze heeft, wil ze dan ook liever niet kwijt. Zeven manieren waarop werkgevers hun ict'ers tevreden proberen te houden.
- Werknemers van eHRM-leverancier NorthgateArinso gaan elk jaar een lang weekend weg. Vorig jaar stond een bezoek aan Disneyland Parijs op het programma en in 2006 ging de reis naar Cuba. Alle werknemers mogen hun partner meenemen. 'In het consultancyvak moet geregeld buiten de reguliere werktijden gewerkt worden', aldus de werkgever. 'Ook het thuisfront moet daarmee omgaan. Het lang weekend weg is onze blijk van waardering.'
- Hoewel veel werknemers Hyves en MSN buiten de deur willen houden, probeert it-dienstverlener Inter Access deze applicaties juist in de bedrijfscultuur te integreren. ‘Ze horen gewoon bij de generatie die nu toetreedt tot de arbeidsmarkt. Grenzen tussen werk en privé vervagen daarmee', aldus de werkgever. Alle medewerkers hebben daarom vrij toegang tot sociale netwerken en iedereen heeft een laptop met webcam en een pda. Ook maakt het bedrijf gebruik van de msn-achtige applicatie Presence, waarbij collega's met elkaar kunnen chatten.
- Ict-dienstverlener Ciber is bereid de studieschuld over te nemen die nieuwe werknemers bij een vorige werkgever hebben opgelopen. Ook neemt het bedrijf eventueel de afbetaling van een leaseauto voor rekening. Werknemers die liever geen leaseauto willen, bijvoorbeeld omdat ze de fiscale bijtelling te hoog vinden, kunnen kiezen voor eigen of openbaar vervoer. Verder kunnen werknemers zelf hun arbeidsvoorwaarden kiezen; dat varieert van een extra storting in de pensioenpolis en het kopen van extra vakantiedagen tot het regelen van een aanvullende ANW-verzekering.
- Satyam richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van werknemers. De ict-dienstverlener heeft voor werknemers een programma ontwikkeld waarmee ze hun leiderschapskwaliteiten kunnen verbeteren. Met het Full Life Cycle Leader-certificeringsproces (FLCL) wil de werkgever ‘nieuwe en toekomstige leiders te ondersteunen met de juiste hulpmiddelen, vaardigheden en kennis'. De American Society of Training and Development heeft Satyam onderscheiden voor deze werkwijze.
- Chipmachinefabrikant ASML beloont medewerkers die een uitvinding hebben gedaan en daarvoor patent aanvragen. In dat geval keert de werkgever maximaal vijftienhonderd dollar per persoon uit. Met deze ‘patent awards' wil ASML de technologische vooruitgang van het bedrijf stimuleren.
- Ict-bedrijf BT Professional Services werd dit jaar uitgeroepen tot een van de beste ict-werkgevers van Nederland. Werknemers die op reis willen, kunnen aan projecten in het buitenland werken. Om dat in goede banen te leiden, heeft de werkgever het uitwisselingsprogramma Job Rotation ontwikkeld. Verder biedt het bedrijf kinderopvang en krijgen werknemers meer vakantiedagen naarmate ze langer in dienst zijn.
- Nieuwe werknemers van ict-dienstverlener Caesar die nog niet veel ervaring hebben met automatisering, worden begeleid door een ervaren ict'er. Bovendien hebben alle werknemers een interne coach. Verder heeft het bedrijf een eigen opleidingsinstituut en stelt de werkgever een ontwikkelingsplan op voor werknemers. Caesar heeft onlangs het Keurmerk Persoonlijke Ontwikkeling gekregen.
Volgens mij is het in deze branche normaal dat een nieuwe werkgever de studieschuld overneemt?
Normaal is het niet. Het gebeurt wel dusdanig vaak dat wij het als normaal beschouwen. Voor een werkgever is dat meestal een relatief kleine investering. Bovendien moet je in 9 van de 10 keer (bij een hoog studieschuld) ook weer een amortisatieregeling tekenen bij de nieuwe werkgever. Hiermee “bind” je je direct ook weer met de nieuwe werkgever. Binden tussen aanhalingstekens, aangezien dat natuurlijk ook weer over te nemen is.
Verder ben ik wel een voorstander van instant messaging op de werkplek. Zolang het met mate blijft. Er zullen altijd excessen blijven die er misbruik van maken. Die moet je er op aan kunnen spreken. Maar ik heb uit ervaring gemerkt dat de communicatie tussen collega’s op deze manier zeer bevorderlijk werkt. Zowel voor ondersteuning, kennisverspreiding, maar zeker ook voor de collegealiteit.
7 tips? Ik lees enkel voorbeelden.
H.e.e.a. zegt me niet zoveel. Mijn ervaring is dat als het goed gaat, er een heleboel mogelijk is om mensen tevreden te maken en aan te trekken. In mindere tijden moet de schoorsteen ook roken en dan wordt er vaak weer haastig geknabbeld aan de dure verwennerij waar medewerkers in de jaren daarvoor gewend aan zijn geraakt.
En daar doe je nix anders aan dan je daarop instellen want vroeg of laat gaat het nu eenmaal zo. De werkgevers kunnen niet anders en jezelf ga je ook niet tekort doen…
Uit bovenstaand artikel krijg ik een beetje het gevoel dat de extraatjes de reden zijn om personeel aan je te binden. Moeten dit de tips zijn om personeel aan je te binden?
Ik werk zelf bij Macaw (ICT dienstverlener) en we zijn net terug van een lang weekend naar Dublin met het hele bedrijf, dat doen we elk jaar en elk jaar naar een ander land. Dit is erg goed voor de teambuilding natuurlijk en het is altijd erg gezellig! Echter het is niet een van de redenen waarom ik bij Macaw werk en waarom ik tevreden ben. Belangrijkste reden dat ik tevreden ben is de uitdaging die ik elke dag in mijn werk heb. Het enthousiasme dat ik van collega’s terug krijg als ik iets nodig heb. De open cultuur en de kennisdeling. Dat zijn voor mij factoren die maken dat ik tevreden ben.
Ook als ik naar mijn collega’s kijk, is voor hen de uitdaging in hun werk een belangrijke satisfier. Werken met nieuwe (of de nieuwste) Microsoft technologie bijvoorbeeld, projecten met veel complexiteit en veel uitdagingen. Dit in combinatie met de enorme kennisdeling die er in onze organisatie plaatsvindt. Via interne blogs (die iedereen heeft) via instant messaging waar iedereen over beschikt en via open discussies die er op ons intranet gevoerd worden.
Tevredenheid is de juiste balans vinden tussen enerzijds de inhoud van het werk dat je doet en anderzijds de cultuur van de organisatie. Wat biedt een organisatie jou om jezelf verder te ontwikkelingen of om je aan zich te binden (je eigen opleidingsbudget voor persoonlijke ontwikkeling, flexibele arbeidsvoorwaarden, etc).
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand bij een bedrijf blijft werken alleen vanwege de uitjes of de extra’s die ze bieden als het werk geen voldoening meer biedt. Dus lijkt mij dat werkinhoud als een van de belangrijkste redenen genoemd zou moeten worden om personeel tevreden te houden en dat je dat uitdagend genoeg moet maken om je personeel tevreden te houden.