De wijze waarop bedrijven opereren en communiceren met personeel en klanten, zal de komende jaren fundamenteel veranderen. Nieuwe webtechnologieën maken het werk efficiënter en minder plaatsgebonden. Dat stelt onderzoeker Forrester aan de vooravond van een Web 2.0-conferentie.
Amerikaanse en Europese bedrijven beginnen zogeheten Web 2.0-technologieën serieus te nemen. Iets meer dan de helft, 56 procent, van de ondervraagden zegt dit jaar substantieel te investeren in nieuwe manieren van werken en communiceren.
Bovenaan het verlanglijstje van de door Forrester ondervraagden staat deelname aan sociale netwerken. Sites als Linkedin en Hyves kunnen worden gebruikt om personeel te vinden, maar ook om middels reclameacties klanten bij het merk of product te betrekken. Enkele lokale voorbeelden zijn reclameacties zoals die van T-Mobile op Hyves, ABN AMRO's net gelanceerde ondernemersnetwerk en het succesvolle forum Higherlevel.nl van het ministerie van Economische Zaken.
Contactmogelijkheden
De onderzoekers stellen ook dat het gebruik van podcasts, rss, blogs en wiki's de werkwijzen en contactmogelijkheden van bedrijven kan veranderen. Als voorbeeld van bedrijven die deze technieken reeds toepassen, noemt Forrester General Motors en McDonald's.
Een element dat niet belicht wordt in het onderzoek, zijn webdiensten die het werken op en tussen organisaties vereenvoudigen. Een dienst als Google Adwords vereenvoudigt gericht adverteren, Youtube het uitzenden van video en met Zoho's dienstenpakket kunnen complete, peperdure pakketten bedrijfssoftware in feite de deur uit.
Top 100
Webware.com, een uitgave die zich specialiseert in berichtgeving rondom Web 2.0-ontwikkelingen, publiceerde zojuist zijn Top 100 met beste webdiensten.
De winnaars, bepaald door 1,9 miljoen publieksstemmen, in de categorie Productiviteit zijn:
- 30 Boxes, agenda
- Microsoft Office Live Small Business, taak- en projectbeheer
- Basecamp, projectorganisatie en -communicatie
- Mint, financieel beheer
- Google Calendar, agenda
- Remember the Milk, taakbeheer
- Google Docs, online variant van Microsoft Office
- Yahoo Calendar, agenda
- I Want Sandy, dagelijks taakbeheer per e-mail
- Zoho, breed pakket online kantoordiensten
Uit de rondvraag die Forrester Research deed, blijkt dat bedrijven over vijf jaar circa vijf miljard dollar zullen uitgeven aan werken, werven en communiceren via het web.
Het Forrester-onderzoek en de Webware top 100 verschijnen aan de vooravond van de Web 2.0-conferentie in San Francisco. De bijeenkomst wordt van dinsdag tot en met vrijdag door zo'n zevenduizend ondernemers en ontwikkelaars bezocht.