De Technische Universiteit Delft ontwikkelt samen met de Jiaotong Universiteit van Shanghai een simulatiemodel voor scheepvaartverkeer. Dat systeem moet de capaciteitsplanning en veiligheid van havens verbeteren. Delft gaat modellen over verkeerstromen toepassen op de scheepvaart. Het onderzoek wordt uitgevoerd met hulp van studenten Waterbouwkunde en Transport & Planning. Begin 2015 moet het project afgerond zijn.
‘Verkeersmodellering voor havens is nog een redelijk onontgonnen terrein', legt prof.ir. Han Ligteringen uit. ‘De bestaande simulatiemodellen beschrijven de interactie tussen schepen niet correct. Dat geldt ook voor de koersvariaties van individuele schepen door menselijke factoren en wisselende externe omstandigheden zoals mist en wind. Vooral bij aanvaringen spelen vaak menselijke factoren een rol.'
Automatic Identification System (AIS)
Voor het scheepvaartmodel zal de universiteit putten uit ervaring die aan de TU Delft is opgedaan met bijvoorbeeld voetgangersstromen. Dr.ir. Winnie Daamen: ‘Hoewel de voortstuwing bij schepen heel anders is, hebben schepen net als voetgangers een grote vrijheid in de te kiezen route en in de interactie met andere schepen. De TU Delft en onderzoeksinstituut MARIN hebben laten zien dat gedetailleerde data van het zogenoemde Automatic Identification System (AIS) dat schepen aan boord hebben, zeer geschikt zijn om het vaargedrag van schepen onder wisselende omstandigheden te bestuderen.
De onderzoekers gaan eerst in kaart brengen welke processen in welk detail zullen worden gemodelleerd en welke methodes hiervoor het meest geschikt zijn. Op basis daarvan wordt de software gekozen. Een optie is Matlab dat met name geschikt is voor een wiskundige aanpak, maar er worden ook alternatieven bekeken.
Speltheorie
Door toepassing van de speltheorie, een wiskundige methode waarin het nemen van beslissingen centraal staat, kan straks het gedrag van individuele schepen en hun interacties onder wisselende omstandigheden (wind, golven, stroming, zicht) nauwkeurig worden voorspeld.
De gezamenlijke Nederlands-Chinese aanpak maakt het bovendien mogelijk om de toepasbaarheid van het model uitgebreid te testen, aan de hand van gegevens uit zowel de haven van Rotterdam als uit die van Shanghai, meldt de universiteit.
Het onderzoek wordt gefinancierd door NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) en NSFC, de Chinese tegenhanger van NWO.