Van de veertig grootste ict-adviesbedrijven is KPN Consulting het populairst. KPN stoot hiermee Capgemini van de eerste plek. Dit bedrijf voerde de afgelopen twee jaar de top veertig aan.
Onderzoeksbureau Motivaction International ondervroeg in opdracht van Computable 721 ict'ers die betrokken zijn of waren bij de inhuur van ict-adviesbureaus binnen hun organisatie. De respondenten hebben KPN Consulting (voorheen Getronics Consulting), Capgemini/Sogeti, IBM, Centric en Atos als de top vijf van de consultancy-bedrijven aangewezen. Atos scoorde slecht dit jaar: het bedrijf zakt drie plaatsen. Vorig jaar nam het nog een tweede plek in. Capgemini daalt één plek en IBM blijft constant met een derde positie. Centric is de opvallende binnenkomer in de top vijf. Het bedrijf nam in 2011 nog de elfde plek in op de ranglijst. Microsoft verdween juist uit de top vijf en zakte maar liefst tien plaatsen naar de veertiende positie.
Recent ingehuurd
De top vijf van de meest recent ingehuurde bedrijven ziet er heel anders uit. Hier voert Capgemini wel de ranglijst aan. Dertien procent van de ondervraagde ict'ers noemt dit ict-adviesbureau op de vraag welk bedrijf het meest recent werd ingehuurd. Microsoft volgt met tien procent en Atos is de nummer drie op de lijst. Accenture en IBM delen de vierde plek met zeven procent, waardoor ook KPN Consulting nog in de top vijf voorkomt, met zes procent.
Infrastructuur, beheer en development zijn de belangrijkste gebieden waarop advies wordt ingewonnen. Daarna volgen de onderwerpen business intelligence, beleid en erp. Toch worden de diensten van ict-adviesbureaus niet onbeperkt ingezet. De overgrote meerderheid (85 procent) maakte in 2011 tot vijf keer gebruik van de diensten van ict-adviesbureaus. Slechts twee procent schakelde meer dan vijftig keer hun hulp in.
Kennis
De reden om een ict-adviesorganisatie in te huren is meestal omdat de ondervraagde bedrijven de expertise zelf niet in huis hebben. Als tweede belangrijke reden volgt dat er niet genoeg mankracht is om bepaalde projecten zelf uit te voeren.
Kennis wordt dan ook als belangrijkste criterium gezien om voor een ict-adviesbureau te kiezen; 39 procent van de ondervraagde ict'ers geeft dit aan. Daarna volgt de ‘kwaliteit van de dienstverlening' met 35 procent. Op een derde plek, maar minder belangrijk, staat ‘betrouwbaarheid en eerlijkheid' (15 procent). Slechts één procent van de ondervraagden geeft aan dat ‘prijs' het belangrijkste criterium is.
Prijs
In tweede instantie is dit wel een belangrijke overweging. Veertien procent van de ondervraagden geeft aan dat ‘prijs' daarna het belangrijkste is. Daarmee komt de factor prijs echter nog steeds niet in de top drie. De ondervraagde ict'ers geven aan dat zij kwaliteit van dienstverlening (26 procent), kennis en knowhow (21 procent) en betrouwbaarheid en eerlijkheid (20 procent) ook in tweede instantie het belangrijkste vonden.
Over de tarieven van ict-adviesbedrijven zijn de ondervraagde ict'ers het niet echt eens. Ruim een kwart (26 procent) denkt dat de tarieven zijn gestegen, 32 procent denkt dat ze zijn gedaald en 28 procent denkt dat deze onveranderd zijn gebleven. De overige veertien procent weet geen antwoord te geven op deze vraag.
De veertig grootste ict-adviesbedrijven
KPN Consulting (voorheen Getronics Consulting)
Capgemini/Sogeti
IBM
Centric
Atos
Zie voor een volledig overzicht de bijgaande tabel.
Wie adviseert wat?
Een overzicht van de werkterreinen van de verschillende ict-consultants.
Motivaction
Motivaction voerde het onderzoek naar adviesbureaus uit in de zomer van 2011. Voor het onderzoek werden bijna 60.000 ict-professionals en -beslissers benaderd. 1771 ict'ers namen vervolgens deel aan het online onderzoek. Zij konden de vragenlijst op een speciale website invullen.
Van de 1771 respondenten bleken 721 ict'ers betrokken te zijn bij de inhuur van ict-adviesbureaus binnen hun organisatie. Alleen aan deze groep werd een lijst voorgelegd van de veertig grootste adviesbedrijven van Nederland.
Mazars Berenschot
Deze lijst is samengesteld door Mazars Berenschot Corporate Finance op basis van de omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. De gegevens zijn gehaald uit openbare financiële bronnen, zoals jaarverslagen en gegevens van de Kamer van Koophandel.
Voor het bepalen van de top veertig werd de ondervraagde ict'ers gevraagd hun top drie te kiezen. Per bedrijf werd de totaalscore berekend door het aantal respondenten dat een bedrijf op de eerste plaats zette te vermenigvuldigen met drie, het aantal respondenten dat het bedrijf op de twee plaats zette met twee, enzovoorts.
Computable Consultancy Guide 2012
Dit artikel is opgenomen in de Computable Consultancy Guide 2012. Deze is verschenen op 16 december 2011. In de gids is informatie opgenomen over deelgebieden waarover de consultancy-bedrijven advies leveren.
De opdrachtgevers werken met budgetten. Binnen dat budget kijkt men naar allerlei mooie eigenschappen van de inhuurders, maar er is dan al op prijs geselecteerd. Misschien niet door de ICT-ers, wel door het bedrijf.
Voor zowat elke freelance opdracht die ik doe geldt een maximumtarief en dat is soms uitgesproken laag.
Zou er trouwens zoveel outsourced worden, omdat men verwacht dat de kwaliteit dan beter wordt ? Een enkele keer wel, maar waarschijnlijk geeft de prijs weer de doorslag.
En das op zich normaal, zeker in crisistijd.
@mauwerd, 16-12-2011 16:53
Dat klopt. Maar je weet toch ook dat ICT-office in Nederland de facto de uurtarieven bepaald ? Het is geen toeval dat de rates in de sector met ongeveer 20 % zijn gedaald zo’n 2 a 3 jaar terug ondanks het zogenaamde gebrek aan ICT-ers.
Mooie prestatie van KPN. Net geen drie op een rij voor Cap..
De lijst zou er toch weer heel anders uitgezien hebben als onafhankelijkheid in de rangorde meegenomen was…….