Ik zat laatst in dubio: zou ik een bril moeten dragen zou ik gewoon een grotere televisie kopen? Ik heb gekozen voor het laatste. Waar ik hem heb gekocht? In ieder geval niet bij de Mediamarkt, want ik ben toch niet gek! Daarbij zie ik mijn collega Arie Koomen de laatste tijd iets te vaak. Niet omdat ik met hem in een theatertour met comedygezelschap ‘Night of Comedy’ speel, maar je kunt geen zender voorbij zappen of hij heeft het over ‘zijn winkel’.
Ook bij de It's heb ik de televisie niet gekocht, want die zijn zo failliet als Dirk Scheringa. Hoe dat is gekomen? Door ‘mijn winkel'. Mijn winkel is internet. Waarom? Via internet kan ik makkelijk vergelijken, krijg ik goede adviezen en de laagste prijs.
Balkenende
Hoewel, goede adviezen. Ik zie steeds vaker dat 'objectieve' vergelijkingssites afspraken maken met leveranciers, waarmee deze sites een net zo objectief advies geven als mijn hypotheekadviseur. Of jouw ict-adviseur. Ik las overigens deze week dat Balkenende partner is geworden bij Ernst & Young. Ik ben heel benieuwd wie er zit te wachten op een accountant met normen en waarden.
Vroeger vertrouwde je de verkoper op zijn blauwe ogen. Nu weet je niet eens meer wat de kleur van de ogen van de verkoper is. Sterker nog, de sites waarop ik bestel, daarvan heb ik van de meeste nog nooit eerder gehoord. En het maakt me niks uit. Al heet de site www.superdiscountvandikkeharry.nl. Als ik het twee dagen later maar in huis heb.
Windows
Internet is de doodsteek voor de gemiddelde retailer. Kijk maar eens hoeveel videotheken of reisbureaus er nog zijn. En natuurlijk zijn er nog steeds mensen die naar een reisbureau gaan, maar er zijn ook nog steeds mensen die een brief versturen of met Windows werken. Punt is wel dat de traditionele retailer steeds meer gaat verdwijnen en de vraag is natuurlijk in hoeverre jouw ict-bedrijf een traditionele retailer is. Of wordt je straks ook ingehaald door www.dikkeharrydoetnuookinsoftware.nl?
Overigens is Dirk Scheringa ook weer twee ondernemingen begonnen. Allebei via internet. Niet alles via internet is natuurlijk een goed idee.
Webshops en garantie is meestal niet geweldig. Dus als je een tv koopt bij die beroemde dikkeharry en je tv houdt er mee op ben je toch blij met die boer op de hoek. Want goedkoop staat vaak gelijk aan langzame service, het probleem niet geconstateerd en meer van dat soort moeilijkdoenerij. Om even in de auto te stappen om harry te bezoeken 150 km verderop is meestal ook al geen aantrekkelijke optie met de huidige brandstofprijzen. En dus zoek je liever een dikkeharry met een filiaal bij jou in de buurt. Dan maar een paar tientjes meer betalen.
Uit de praktijk (9 dagen geleden):
– Vrouw (77) slecht ter been, TV gaat kapot, bestelt via postorderbedrijf nieuwe.
– TV wordt geleverd, men neemt de oude echter niet mee en wil nieuwe niet aansluiten. Vrouw neemt de nieuwe dus niet aan.
– Vrouw bestelt bij lokale winkel een nieuwe TV.
– Kleine zelfstandige komt langs met nieuwe TV (o ja, op de zaak alvast ingeregeld), sluit aan en accepteert betaling via mobiel PIN-apparaat.
– Onbetaalbare service tegen dezelfde prijs, mèt een glimlach.
O, mijn moeder is er gelukkig mee!
Leuke column! Blijf herhalen!
Volgens mij is het ook een kwestie van prijs/kwaliteit verhouding. Ik betaal met plezier wat meer bij de lokale elektrozaak omdat de mensen mij kennen en service willen geven. Voor wie denkt dat elektronica niet kapot gaat: 50% van de elektronica gaat bij normaal gebruik binnen 3 jaar WEL kapot. Die service is dus veel geld waard. Meer dan een slordige €35 of €19. Ook is het handig als de winkelier even snel opzoekt welke stofzuiger je hebt, zeker als de fabrikant elk jaar met nieuwe exotische typen stofzakken komt. Het scheelt tijd en dus geld.
Hetzelfde geldt voor een reisbureau. Boeken via een reisbureau of een bekende agent voorkomt dat het huisje dat je dacht te huren, helemaal niet bestaat. Ook dat is veel waard. Wie wil er met zijn partner (en gezin?) op vakantie in de kou staan? Afgezien van de tijd die het je scheelt.
Minder betalen is meer risico lopen. Doe gewoon zaken met mensen die je kent, al kan dat evengoed via Internet.
De retailers die alleen dozen schuiven voegen niets toe boven een internetwinkel en gaan dus onder. Goede internetwinkels daarentegen snappen wel dat ze (ook) op service moeten concurreren. En diverse i-winkels kunnen dat ook prima. Op de lange duur ontstaat een tweedeling van dozenschuivers (die het alleen op Internet redden) en kwaliteitswinkels (die ook verstandig doen een internet verkoopkanaal te nemen EN dat koppelen aan customer intimacy).
Voorbeeld: Naar verluidt slaagt De Slegte er niet in om het internet tijdperk goed te betreden. Volgens mij komt dat omdat ze het bovenstaande (nog) niet in de praktijk kunnen brengen. Ook al is het best een leuke winkel.
Iemand zei eens tegen mij: Je rijdt geen auto meer, je rijdt een garage (werkplaats, dealerbedrijf). Je plezier van je bezit hangt samen met de service die de onderhoudsdienst kan leveren.
Verwar je accountant niet met accountmanager? Wereld van verschil. Een accountant is juist bezig met normen en waarden. Een accountmanager is over het algemeen een flapdrol met een goede babbel.
Vreemd kriterium om je besturings systeem te beoordelen om een enkel hardware issue dat met een beetje eigen moeite zo op te lossen is.
Ik krijg onder Windows vrijwel niets voor elkaar omdat al die rommel gesloten is en je dus niet kunt uitvogelen waar de pijn zit.
Er is trouwens wel meer in deze wereld dan MicroSoft Apple en Linux, maar ook dat zijn we even vergeten.
@Jacob, ik heb al vele jaren geen TV meer in huis, dat is pas echt een prima situatie.
Totdat je apparaat stuk gaat en die onlinewinkel niet meer bestaat of jou het zelf laat uitzoeken. Tot je online-reisbureau zaken verkeerd regelt en je achteraf probeert schade te claimen. Dan merk je dat die paar procent marge voor een vaste winkel soms zoveel gemoedsrust geeft, dat je dat incalculeert als veiligheidspremie. Voor dubbeltje op de eerste virtuele rang, misschien liever voor 11 cent bij een ipadresloze toko kopen om de hoek 🙂
Misschien een beetje late reactie: mijn ervaring met het kopen van kleren via de post of internet is heel slecht. De meeste dingen die ik koop, wil ik graag zien en passen.
Op één na zijn alle TV’s hier in huis impulsaankopen geweest of krijgertjes. En voor die ene TV hebben we heel wat zaken bezocht.
We hebben zelf een woninginrichtingszaak en hebben nog genoeg klanten die graag de woningstoffering willen voelen en de kleuren bij elkaar willen passen. Bij het winkelen komt ook een stukje emotie kijken.
Ik ontken niet dat via internet kopen gemakkelijk is maar goedkoper durf ik te betwijfelen. De trampoline die ik via internet kocht was na één jaar in elkaar gezakt, die ik een jaar later in de winkel kocht staat al 5 jaar zonder problemen.