Het grootste deel van de volwassen Nederlandse bevolking wil wel op Internet, of is dat al. Een derde houdt de boot af. Deze groep vindt niet alleen de telefoonkosten en de aanschaf van apparatuur te hoog , maar ziet ook het nut van Internet en e-mail niet in. Het gevolg is een tweedeling van de maatschappij, die vraagt om politiek ingrijpen.
Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek ‘E-mail 4 all‘, uitgevoerd door M&I Partners in opdracht van Internet Society Nederland. Vorig jaar oktober stelden de onderzoekers aan 1376 mensen vragen over het gebruik van e-mail en Internet. De resultaten zijn opvallend. Ongeveer de helft (49 procent) heeft geen e-mail en surft niet op het www, terwijl 40 procent van de ondervraagden beide toepassingen gebruikt.
Eén op de vijf Nederlanders die inlogt op Internet, doet dit alleen op de zaak. Ongeveer 40 procent is thuis en op het werk regelmatig online. Er zijn grote verschillen tussen gebruikers en niet-gebruikers. Slecht opgeleiden en ouderen noemen vooral de kosten als reden om geen gebruik te maken van Internet. Het onderzoek maakt ook een eind aan enkele veelgehoorde aannames. Zo zou e-mail een vervanging zijn van faxen, brieven en kaartjes. Het omgekeerde blijkt juist waar. Gebruikers van e-mail versturen ook veel faxen en brieven.
Achterhaald
De onderzoekers leggen er de nadruk op dat de ontwikkelingen in de markt snel gaan, zodat het rapport nu, vier maanden na het onderzoek, geen exact beeld meer geeft. Alleen al in de laatste maanden van het vorig jaar startten diverse gratis Internetdiensten en vond de introductie van settopboxen plaats.
Ondanks deze goedkope aanbiedingen ontstaat er een groep achterblijvers. Volgens M&I Partners wordt deze groep niet bereikt met de huidige marketingtechnieken. De groep achterblijvers heeft een gebrek aan kennis over de digitale snelweg en heeft ook minder geld. Deze groep zal pas online gaan als ze vinden dat er een duidelijk aanwijsbaar voordeel is, of als er druk komt uit de sociale gemeenschap waar zij deel van uitmaken. Op dit moment is het niet kunnen omgaan met een computer ook een reden om de digitale snelweg links te laten liggen.
Politiek
Het rapport signaleert verder dat er door deze ontwikkeling een tweedeling in de maatschappij kan ontstaan die om politiek ingrijpen vraagt. Ook Internetproviders hebben een direct commercieel belang bij een snelle verdere verspreiding van e-mail en Internet. Deze branche kent een keiharde concurrentie en heeft een lage organisatiegraad. De onderzoekers suggereren dat juist een collectieve aanpak de achterblijvers over de brug kan helpen.