Nederlandse wederverkopers van Apple-producten verzetten zich tegen de sinds 1 oktober geldende nieuwe Europese marge-regelingen. Het gevaar dreigt dat Apple-producten duurder worden.
Afgelopen vrijdag is de Appel Groep (http://www.ontmoeting.nl/dealer.html) opgericht. Deze wil Nederlandse Apple-dealers verenigen. Hoofddoel is verhoging van de onder druk staande marges voor wederverkopers.
De kortingen voor reguliere, ‘niet-geautoriseerde’ dealers zijn teruggebracht van 7 naar 1 á 2 procent. Wederverkopers kunnen dit opkrikken door aanvullende diensten te bieden. Vaak moeten ze daarvoor officieel geautoriseerd dealer worden, wat aanvullende kosten met zich meebrengt.
Verder is Apple overgegaan van vooraf naar achteraf korting. Dit betekent voor veel wederverkopers een kasstroom-probleem. Als ze goed presteren, krijgen ze hogere achteraf kortingen. Voor kleinere dealers kan het uiteindelijk goedkoper zijn in te kopen bij grotere collega’s.
Apple wil met de nieuwe kortingenstructuur beter onderscheid maken tussen wederverkopers die iets toevoegen (value-added resellers) en eenvoudige ‘dozenschuivers’. IBM heeft op eenzelfde manier zo’n schifting al uitgevoerd.
Jasper Bakker