Big data en the internet of things staan hoog op de ict-agenda van veel bedrijven en organisaties. Senior vice president systems en technology voor Oracle EMEA, Andrew Sutherland, vertelt hoe bedrijven de concurrentie voor blijven door waardevolle informatie te filteren uit hun bedrijfsdata, kansen voorspellen en klantgedrag analyseren.
‘Big data en Internet of things zijn paraplubegrippen. Het gevaar is dat wij ons vooral op de techniek richten. De klant wil vooral weten wat het oplevert’, aan het woord is Andrew Sutherland, senior vice president systems en technology voor Oracle EMEA. Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van bedrijfsoplossingen en het vergroten van de omzet van Oracle in Europa, het Midden Oosten en Afrika. De Schot werkt bijna twintig jaar voor Oracle. ‘Eerlijk gezegd koos ik aanvankelijk voor Oracle om mijn cv op te poetsen, ik dacht dat ik na twee jaar weer zou vertrekken.’ Door interessante overnames zoals BEA Systems en Sun en nieuwe ontwikkelingen in het vak, is hij zijn werkgever trouw gebleven en op de post beland waar hij Oracle’s omzet uit bedrijfsoplossingen moet vergroten.
Sutherland: ‘Het vak is behoorlijk veranderd. Het gaat er niet meer om klanten te vertellen wat wij te beiden hebben. Het is steeds meer zaak om te begrijpen wat ze voor oplossingen zoeken en waar ict hen kan helpen.’ Hij bezoekt vier van de vijf werkdagen grote klanten, zoals bedrijven in de olie- en gasindustrie, banken en verzekeraars en winkelketens. Sutherland: ‘Voorspellingen worden steeds belangrijker. Het draait steeds meer om een moderne vorm van het kijken in een glazen bol. Bedrijven zetten vaak maar 30 procent van de mogelijkheden die er zijn om in omzet. 70 procent van de tijd wordt gebruikt om de systemen draaiend te houden. De winst wordt behaald door bedrijven die hun kansen kunnen voorspellen. Banken en verzekeraars lopen van oudsher voorop. Bijvoorbeeld in risicoanalyses. Maar ook steeds meer bedrijven in andere sectoren, zoals de industrie, waar die analyse niet tot de kerntaken behoort, kunnen voordelen halen uit data-analyse.’
Big data
‘Nog te vaak zien bedrijven het vertrek van een klant als een donderslag bij heldere hemel. Vaak zijn er voor zo’n besluit al lang indicatoren te vinden dat iemand eraan denkt om over te stappen naar de concurrent, maar die worden niet opgepikt doordat systemen niet gekoppeld zijn of niet worden bevraagd. Big data-analyse kan daar een uitkomst bieden’, aldus de Oracle-veteraan. Hij noemt het voorbeeld van een telecomleverancier die naast historische klantinformatie over verbruik ook uitzoekt hoe een klant communiceert in emails met de klantenservice. Ook externe uitingen, op sociale media bijvoorbeeld, worden onder de loep genomen. Sutherland: ‘Door de koppeling van informatie van meerdere systemen ontstaat een loyaliteitprofiel, zo kunt je het sentiment van een klant bepalen. Zijn er aanwijzingen dat iemand mogelijk gaat overstappen, roept hij bijvoorbeeld constant op Twitter dat hij ontevreden is, dan kun je actief een nieuw aanbod doen.’
Sutherland: ‘De speurtocht naar informatie en belangrijke indicatoren werkt als een zeef. Onze big data appliance zeeft ruwe data en daar komt een profiel uit. Bedrijven begrijpen steeds beter dat ruwe data waardevolle informatie bevat. Toen ik bij Oracle begon draaide alles om automatisering van standaardprocessen. Het automatiseren van tekstverwerking, het opslaan van bestanden. Dat soort zaken. Daarna draaide het om het versnellen van procesveranderingen om zo de concurrentie voor te blijven. Vervolgens zijn we verschillende processen gaan integreren via middleware. Veel bedrijven hebben vandaag de dag vrijwel alle processen geautomatiseerd. Informatie is door het gebruik van mobiele apparatuur ook overal toegankelijk. Maar hoe zet je dat om in productiviteitswinst en innovatie? De meeste bedrijven kunnen dat nog niet, ze hebben nog niet de juiste tools en verliezen zo tijd en uiteindelijk zelfs de slag met de concurrent. Of het nu gaat om de zoektocht in een database met bankgegevens (gestructureerde data) of informatie van sensors en ongestructureerde informatie in emails, ‘in big data zitten altijd waardevolle gegevens.’
Internet of things
De Oracle-veteraan wijst erop dat de integratie van software en hardware een hoofdzaak is. ‘De server moet die informatie steeds sneller, vaak real-time kunnen bieden. Maar bedrijven vergeten vaak dat die koppeling ingewikkeld is. Vandaar dat wij sinds een aantal jaren hebben ingezet op de ontwikkeling van appliances waarbij de hardware en software zijn ontwikkeld op samenwerking.’ Daarnaast ziet Sutherland dat klanten steeds vaker vragen naar een data-scientist. ‘Misschien wel de meestgevraagde skill van het moment. Klanten vragen mensen die goed zijn met statistieken en kennis hebben van bepaalde domeinen en branches. Iedere markt heeft weer andere vragen. Transport, banken etcetera. De markt begrijpen is zeker zo belangrijk als kennis van statistiek.’
De Schot wijst ook op de trend van the internet of things, waarbij informatie uit apparaten die gekoppeld zijn via internet steeds meer data verzamelen. ‘Sensors en machines bieden ladingen aan ruwe data waar bedrijven hun voordeel mee kunnen doen.’ Hij wijst op een belangrijke uitdaging: de integratie van die apparaten in de bestaande ict-omgeving.
Java
Volgens Sutherland heeft Oracle met programmeertaal Java een prima standaard voor handen om die koppelingen te faciliteren. ‘De taal is volwassen en doorontwikkeld en heeft een grote gemeenschap aan gebruikers. Het gevaar is dat er allerlei verschillende programmeertalen worden gebruikt. Klopt de communicatie met de apparatuur niet, dan gaan bedrijven beslissingen nemen op basis van foutieve of vervuilde data. Bij Oracle haten we het gebruik van meerdere programmeertalen’, zegt Sutherland met een lach.
Het bedrijf biedt ict-onderwijs aan dat gericht is op Java en hoopt zo bij te dragen aan de populariteit van de programmeertaal onder jongeren.
Het is wel een spanningsveld tussen handig en privacy. Zoals het er nu uit ziet met wifi trackers in winkels, websites die alles meten, zal voorspellen inderdaad mogelijk zijn en zal dit proces steeds beter uitgevoerd kunnen worden.
De andere kant is dat de hang naar privacy de wetten strenger maakt en door middel van encryptie mogelijk maakt dat EN al je apparaten connected zijn EN dat je toch nog een vorm van privacy hebt.
Om zaken zoals kanker beter te kunnen genezen lijkt big data en juiste de openheid van die data weer cruciaalm dus een interessant spanningsveld.
Alle winkels/websites/online services vergaren zich een ongeluk aan data. Het kunnen koppelen van die data is waar het grootste gevaar c.q. de grootste winst in zit.
Systemen zoals Dr Watson, Google Now, Siri zijn nu nog veelal spielerij, maar met een jaar of vijftien wordt onze wearable device echt van toegoegde waarde en kunnen we die om raad vragen 🙂
Mooie tijden met een donker randje…
Totdat de consument het meer dan zat wordt om maar elke keer lastig gevallen te worden met de commerciële belangen van bedrijven terwijl deze gewoon prettig wil leven.
Goede toevoeging Johan!
Zo nu en dan is het automatisch mee denken op basis van patronen best handig. Maar ik ervaar het steeds vaker als irritant.
Het is een spanningsveld zoals Henri zegt. Want nieuwe inzichten krijgen aan de hand van de data die steeds meer beschikbaar komt is op zich niet verkeerd lijkt me. Het gaat er om denk ik wat de intentie van de bedrijven is. Eigen processen verbeteren: ligt voor de hand. Service naar de klant verhogen: goed streven maar kan al ongemakkelijk voelen als men b.v. pro-actief op basis van je ‘profiel’ handelt. Verkoopaandeel vergroten: kan eigenlijk al niet meer zonder kennis van je klant.
Misschien moeten we een ethische discussie starten over gebruik van data en dan even wegblijven van discussies als NSA e.d. Maar ‘gewoon’ gebruik van data classificeren en afspraken maken wat we wel en niet verantwoord vinden.
Voor zover ik weet is dat er niet. Wel vóór of tegenstanders (ook niets mis mee overigens).
Met de tools die alle leveranciers nu beschikbaar hebben is er geen enkele garantie dat er uit de grote hoeveelheden data ook ‘automatisch’ waarde gehaald wordt. De constatering dat er in ruwe data veel waarde kan zitten is terecht maar als je niet weet hoe je een ruwe diamant moet slijpen heb je er nog steeds niet zo veel aan tenzij je hem als harde hamer wilt gebruiken. En als je die gekke steentjes weggooit bij het zeven omdat je op zoek was naar goud gaat er ook wat mis.
Bij het waarde halen uit Big Data gaat dat net zo. Maak eerst maar eens een paar relatief eenvoudige cases met een helder doel voor ogen, kijk wat er gebeurt en leer er van. Het is ook veel meer dan alleen de technologie, voor veel organisaties betekent het een fundamenteel andere manier van omgaan met data en dat kan ook het eigen proces- en/of businessmodel veranderen.
Het feit dat je bijvoorbeeld veel meer van je klant weet (of meet) kan ook een averechts effect hebben als daar alleen eigen voordeel uit voortkomt en de klant er niets voor terug krijgt. Tevens dient er een balans te zijn tussen de maatschappelijke waarde en de commerciële waarde die uit Big Data gehaald kan worden. Big Data vraagt specifiek om data stewardship en data governance maar daar is doorgaans weinig voor geregeld.
De vraag is verder: wat doe ik zelf als organisatie en wat kan iemand anders veel beter met mijn data, al dan niet in combinatie met allerlei andere data. Kennis is nu al schaars en de vraag naar specialisten is veel groter dan het aanbod. In de toekomst zullen er waarschijnlijk dan ook steeds meer hybride modellen, samenwerkingsverbanden en cross-overs gaan ontstaan. Daarbij zal de inzet van innovatieve platforms waar partijen gezamenlijk aan oplossingen en toepassingen werken met gebruikmaking van de mogelijkheden die de industrie biedt een versnelling in de waardecreatie laten zien.
Ben al zeer kritisch aan het omgaan met de AH bonuskaart. Pinkassa, dan geen bonuskaart gebruiken. Bonuskaart gebruiken dan cash betalen. Nu nog een metalen omgeving voor die kaart aanschaffen, wegens NFC.
Marcel: Naar mijn weten mag AH de rekening gegevens (pinbetaling) niet opslaan en koppelen aan de bonuskaart. Anders zou je bankpas wel als klantkaart gebruikt kunnen worden, maar dat mag dus niet volgens privacy wetgeving (bron ontbreekt).